tisdag 13 oktober 2015

En lovlig anledning


Min sambo som jobbar inom industrin berättade för mig att denna veckan förmodligen kommer vara ganska lugn till skillnad mot hur det har varit och kommer bli. Han trodde att orderingången skulle gå ner rejält. Jag fattade ingenting. Varför skulle just vecka 42 vara lugn?! Svaret kom snabbt och som om det var självklart; älglov!

Jag är visserligen uppväxt i skogen och jag har inte bara träffat på en himla massa älgar utan också en hel del jägare, men det här med älglov är en företeelse jag inte fick höra talas om förrän för bara några år sedan, och inte förrän nu har jag förstått vad det faktiskt innebär. Att det alltså på riktigt finns företag som under en vecka håller helt stängt för att deras anställda ska kunna skjuta skogens konung är för mig helt obegripligt.
Tydligen av stor betydelse
Det handlar inte om att jag på något vis är emot jakt på älg, det finns säkert fördelar med det. Men älglov? Det är som sportlov fast med vapen istället för skidor. Det får mig också att se på det här med älgjakt med lite andra ögon. Om man kan märka en ordernedgång och om det kan anses befogat med en veckas ledighet så är verkligen älgjakten en viktig del av många personers liv. Det är få andra saker som skulle få ett företag att helt hålla stängt under en vecka. Älgjakten har tydligen större betydelse än vad jag tidigare har insett.
En period för oss icke-jägare
Samtidigt blir jag lite irriterad. Jag jagar inte, men jag vill också ha en veckas ledigt för att utöva mina fritidssysselsättningar. Kanske en veckas tv-serielov. Under en veckas tid är jag ledig från jobbet för att sitta i soffan och titta på säsong efter säsong av någon trevlig tv-serie. Ett plus där är ju dessutom att jag faktiskt inte skjuter ihjäl något.
Skillnaden är att älgjakten faktiskt har ett startdatum och att den bara pågår under en viss period på året. Tv-serier får man ju liksom titta på när som helst, så det kan nog bli svårt att få chefen att gå med på det. Frågan kvarstår alltså, finns det någon period för oss som inte håller på med älgjakt som har samma innebörd som älgjakten, och som är såpass varaktig att det kan vara värt att vara ledig en vecka för den?
Stressfritt och ekonomiskt
Insikten slår mig när jag tittar igenom min mail-inkorg som är full med reklam från olika klädbutiker. Det finns en period då jag definitivt vill vara ledig och som har en tydlig start. Rean. Klädaffärer har rea en gång i kvartalet ungefär, men störst är den på höst och vår. Vi icke-jägare skulle med andra ord kunna ha ledigt samtidigt som älglovet. Rea-lovet innebär inte bara en ledighet med fyndchanser, det ger oss också möjlighet att slippa stress inför jul. Under rea-lovet köps alla julklappar in. Det bästa av allt är att loven trots att de innebär stängning av en hel del industrier inte kommer påverka Sveriges ekonomi eftersom handeln kommer gå upp så otroligt mycket.

 Och ja jag förstår att ni som är jägare nu känner er totalt ambivalenta, ni vill ju självklart också ha rea-lov. Men det är okej, ni får också vara med. Jag tror inte att älgarna har någonting emot att det sitter lite färre personer och lurpassar på dem med bössa ute i skogen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar