tisdag 6 oktober 2015

Den perfekta ursäkten

I helgen åt jag fyra kanelbullar. Jag tycker mycket om kanelbullar, men det är långt ifrån mitt favoritbakverk, ändå åt jag alltså fyra stycken. Jag borde verkligen inte äta kanelbullar, det innehåller allt man borde avstå ifrån. Trots det åt jag inte bara en utan fyra stycken. Varför? För att jag hade en ursäkt.

Det är ju ändå kanelbullens dag
Kanelbullens dag. En högtid som knappast har samma status som julafton, midsommarafton eller ens fettisdagen. Kanske främst för att den till skillnad från de andra dagarna inte har en över 1000-årig tradition som grund. Kanelbullens dag har tvärt om inte ens 20 år på nacken. 1999 instiftades den – inte helt överraskande- av en man vars inkomst kom från bakning. Det är en högst kommersiell dag. En dag framtagen för att vi ska fylla bageriernas kassor. Ändå köper vi det med hull och hår. Vi moffar bullar som aldrig förr, det är helt okej med ursäkten ”det är ju ändå kanelbullens dag”.

Det är alltid cocktail-hour någonstans i världen
Jag blir så förundrad över det här med ursäkter. Mest blir jag förundrad över hur lättköpt jag är om det bara finns en ursäkt. Men jag tror att vi alla lite till mans har en förkärlek för att söka upp de där ursäkterna när vi ska göra något som vi egentligen inte borde. Mycket handlar om mat. ”Jag kan ta en kaka till, jag tränade igår” är en ganska vanlig fras, inte minst från min egen mun. En annan ännu vanligare ursäkt kommer från studentlivet och låter ungefär såhär: ”ska vi inte gå ut och ta en öl och fira att vi klarat tentan/ inte klarat tentan/ kanske klarat tentan/ inte gjorde tentan”. Eller varför inte den klassiska ”det är alltid cocktail-hour någonstans i världen”. Men ursäkterna gäller verkligen inte bara mat. Kläder köps med ursäkten att det var rea, att man ska på en fest, eller den bästa; att man ska unna sig något för att man har varit duktig och inte shoppat på länge. Jag skulle förmodligen kunna göra en hel krönikeserie med dåliga ursäkter.

De goda ursäkterna
Man kan få uppfattningen om att ursäkterna sällan leder till något bra, men det finns faktiskt tillfällen då de dåliga ursäkternas kraft vänts till något gott. Att shoppa second hand är en sån sak. Ursäkten ”det går till något bra” fungerar alltid. Det är pinsamt hur mycket skräp jag har släpat hem med den ursäkten. Samma sak är det med olika hjälporganisationer och fonder. Nu har den rosa månaden börjat. Överallt finns det varor att köpa till förmån för cancerfonden. Självklart är det enbart positivt att skänka pengar till forskning som får människor friska, men många av de rosa produkter jag själv konsumerar under oktober är saker jag verkligen inte behöver, saker som jag aldrig hade köpt annars, men som jag ändå köper för att jag har en bra ursäkt.

Dubbla ursäkter
Därför var det inte lätt för mig när jag möttes av en skylt med texten ”fira kanelbullens dag och stöd cancerfonden”. Där låg det högar med kanelbullar i rosa papper, och plötsligt möttes jag av dubbla ursäkter. Jag hade inte en möjlighet att värja mig. Ursäkt eller ej, att äta gott och göra gott på samma gång är en kombination omöjlig att stå emot. Därför åt jag fyra kanelbullar. Och vet ni vad?! Jag hade inte ens dåligt samvete för det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar