tisdag 29 september 2015

Att tänka innanför boxen

Jag har ägnat många timmar den senaste tiden åt att skriva CV. Det är rätt uttröttande faktiskt. Samtidigt som man ska vara unik och sticka ut så ska man vara som alla andra, och man får aldrig någonsin vara nöjd.

Fruktansvärt uttjatade uttryck
Om man googlar på vad som ska vara med i ett CV handlar mycket om att på olika sätt framhäva klyschor som att man är bra på att ha många bollar i luften, eller att man tänker utanför boxen. Det är fruktansvärt uttjatade uttryck men ändå ska de vara med där på ett eller annat sätt. Framförallt att tänka utanför boxen är något som har blivit viktigare och viktigare.Ingen ska tänka som någon annan, men samtidigt ska man passa in, en ekvation som är svår att få ihop.

Sticka ut men ändå passa in
Kanske är det denna strävan efter att på samma gång sticka ut och passa in och vara kreativ men ändå kontrollerad som gör att fler och fler kollapsar under tyngden av ouppnåeliga krav. Jag vet att diskussionen är uttjatad men som 24-åring som försöker finna ett någorlunda passande jobb är det tufft att inse att man samtidigt som man i princip börjar bli för gammal för att vara tillräckligt formbar har för lite erfarenhet för att kunna ta sig in på en arbetsmarknad överhuvudtaget.

En trång, syrefattig gegga
Förra veckan var jag på bokmässan. Inte för att söka jobb, men för att få inspiration, och se kändisar (mest därför). Ni som har varit på bokmässan vet att det är en trång, syrefattig gegga av kulturtanter, lärare, hipsters, studenter och kändisar. Det är inte lätt att hitta någonting alls egentligen. Men när jag kom in i vimlet så var det som om någon delade folkhavet framför mina ögon och ledde mig fram till den enda montern som jag faktiskt behövde besöka. Jag visste det inte själv förrän jag fann mig själv stående framför en vägg fylld med målarböcker. Men inte vilka målarböcker som helst. Det var målarböcker för vuxna.

Vuxna barnaktivitet

Jag har alltid älskat att kladda och när jag var liten målade jag ofta i målarböcker. Men som vuxen är det liksom inte accepterat att fylla i ofärgade bilder på cirkusdjur och prinsessor. Tills nu. Eller det är inte så mycket cirkusdjur som fantasifulla och artistiska mönster. Mönster som är till för en vuxen. Något geni har lyckats göra en av barndomens mest avkopplande aktiviteter okej även i vuxen ålder. Böckerna är fulla med vackra illustrationer med små rutor att noggrant fylla i. Jag köpte genast en hel bunt, och ägnade större delen av helgen åt en syssla jag ofta gjorde när jag var liten, nämligen att måla i målarböcker och lyssnat på ljudbok, visserligen med lite mindre prinsessor och Disneysagor på kasettband och lite mer abstrakta mönster och deckare via en app på mobilen, men upplevelsen var den samma. Total avkoppling och en känsla av att fullända något. Böckerna är en fantastisk motreaktion på ett samhälle där tänkande utanför boxen är prio ett. För ibland behöver man faktiskt hålla sig inom boxens väggar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar