tisdag 28 april 2015

Underkänt i tålamod

Klockan är 9.15 och läraren hälsar välkommen och ber oss logga in på datorerna. En kvart senare sitter jag fortfarande och stirrar på en snurrande symbol som indikerar att datorn laddar. Runt omkring mig hörs irriterade suckar.

Klockan 9.45
Alla har nu äntligen kommit in på sina användare. Lektionen kan börja. Läraren ber oss öppna upp programmet och sedan öppna en bild.

Klockan 10.15
Programmet öppnades visserligen redan en kvart efter att vi försökte första gången, men när alla skulle öppna upp bilden blev det för mycket för systemet och alla program stängdes ned. Läraren utlyser kafferast. Ingen protesterar.

Väl tillbaka
Några datorer har stängt ned sig helt medan andra fortfarande surrar på. Vi bestämmer oss för att dela skärm. Sitta och titta på medan den andra personen försöker följa lärarens instruktioner. Det går inte så bra, man blir sjukt frustrerad av att se men inte röra. Det rycker i mina händer. Jag vill testa, men jag får nöja mig med att sitta bredvid och komma med glada tillrop och förslag på tillvägagångssätt.

En dold sida
Plötsligt kommer en sida som har varit dold i mitt innersta fram. Den egoistiska knuffa-bort-sidan. Jag känner hur jag liksom kommer närmre och närmre min vän och datorn. Hur jag först börjar peka på tangenter som jag tycker att hon borde trycka in, hur jag sedan börjar trycka in tangenterna själv, lite diskret sådär. För att slutligen finna mig själv ha rullat bort min vän från skärmen och nu sitta och helt själv styra över uppgiften, utan att ta notis om hennes idéer och förslag. Vi (jag) börjar precis bli klar med uppgiften när hela datorn låser sig. Igen. Det är här min lärare inser att vi är många som håller på att tappa tålamodet rejält. Under den senaste timmen har frustrerade suckar och utrop haglat från datorplatserna runt om i rummet. Han springer därför ut för att hämta skolans IT-kille.

Inga fördomar men
Efter några minuter öppnas dörren och en lång man med blek hy fyller upp dörröppningen. Det är inte så att jag har några fördomar om IT-killar, men ibland har jag en känsla av att de ser ner lite på oss vanliga dödliga för att vi inte förstår deras bästa vänner, datorerna. Han tar ett steg över tröskeln och plötsligt börjar alla datorer fungera som om de aldrig har krånglat i hela sitt tvååriga datorliv. Jag blir inte direkt förvånad. Alla som någon gång har haft problem med datorer och tillkallat IT-killen vet att han är för datorer som Cesar Millan är för hundar. Hans blotta närvaro får datorerna att vilja göra allt man ber de om. Men det hjälper liksom inte. Frustrationen blir inte mindre av att han med ett lite för överlägset leende frågar varför vi egentligen har tillkallat honom när allt verkar fungera så bra.

Klockan 12.00

Vad jag trodde skulle bli en tre timmars InDesign-kurs slutade som tre timmars kurs i tålamodsprövning. Jag fick underkänt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar