onsdag 6 maj 2015

Stora bröst, men inget huvud tack!

Det står visserligen att alla väger lika mycket, men alla vet att man inte kan lita på sånt. Jag böjer mig fram, plockar lite bland förpackningarna och granska dem noga. Störst bröst vinner, så är det i den grillade kyckling-världen.

Omsorgsfullt kryddat och griljerat
Så plötsligt får jag syn på en kyckling som verkar fylla ut förpackningen lite extra. Jag ska precis ta den, när det slår mig att någonting inte riktigt ser normalt ut. Kycklingen tycks liksom ha ett extra ben. Det är inte förrän jag vrider på förpackningen som jag inser att det inte alls handlar om en extra fyllig kyckling med ett extra ben, det som fyller ut förpackningen är ett omsorgsfullt kryddat och griljerat huvud på en lång, smal och lite böjd hals.

Lätt illamående
Först blir jag helt stel, förfärad över det horribla som ligger framför mig. Sen känner jag ett illamående skölja över mig, jag är nära på att vända på klacken och gå därifrån utan kyckling, men så tar jag mitt förnuft till fånga, intalar mig själv att jag är dum om jag blir illa berörd av ett kycklinghuvud. Jag fattar ju att alla de andra kycklingarna också har haft ett huvud en gång. Jag tar en kyckling, kontrollerar noga att den inte har några extra delar än de jag är beredd att betala för och går sedan snabbt därifrån, fortfarande med en lätt känsla av illamående.

En upplyst lantis
Det är inte förrän kycklingen är rensad, ben och skinn är slängt och köttet är hackat och nedlagt i en gryta som jag kan förmå mig att ens smaka på det. Då känns det plötsligt helt okej och jag blir så irriterad över mig själv. Jag sätter värde i att jag är en upplyst lantis som har koll på vad jag sätter i mig, och vet vart alla animaliska produkter kommer ifrån, men bara jag får se ett litet kycklinghuvud rämnar fasaden.

Ett knippe plockade hönor
En av mina föreläsare berättade hur hon hade varit med och tagit fram en ny omslagsbild till en Italiensk kokbok. Kokboken hade släppts i flera olika länder med samma omslag, men i Sverige förutspådde man att originalbilden skulle göra att folk inte ville köpa boken. Bilden föreställde nämligen ett knippe plockade hönor, och i Sverige vill vi inte veta hur maten såg ut innan den hamnar på vår tallrik.

Ingen likhet med djur
Det är så himla konstigt, samtidigt som vi äter mer och mer ekologiskt och svenskt kött och har en av världens bästa djurhållningar vill vi inte ens tänka på att det vi äter faktiskt kommer från levande varelser. Några av oss har tagit sitt förnuft till fånga och blivit vegetarianer. Många andra, inklusive jag själv har svårt att avstå från köttet, men vill samtidigt inte tänka på ursprunget till det. Kanske är det därför vi är så förtjusta i kött som har tillagats till oigenkännlighet. Pulled pork är väl den senaste trenden i den kategorin, och med den har pulled chicken och pulled beef kommit. Vi är också storkonsumenter av köttfärs. Det känns helt enkelt lättare att äta något som inte liknar ett djur trots att det faktiskt är det.

Stekta sparvar

Vi vill inte att det ska flyga stekta sparvar in i munnen på oss, det påminner oss allt för mycket om att det vi äter faktiskt en gång levde. Vi vill att sparvarna ska vara rensade och ugnsstekta tills att de faller isär och inte har det minsta likhet med en fågel längre.  

15 kommentarer:

  1. fl-studio-crack-reg-key-full-download is the latest music manufacturing device. It may do the job together with a sort of music production music that is stunning. It provides a user-friendly and natural construction setting that is built-in to do the job.

    new crack

    SvaraRadera
  2. conceiva mezzmo pro serial khokharpc Thanks for this post, I really found this very helpful. And blog about best time to post on cuber law is very useful.

    SvaraRadera
  3. advanced systemcare farooqpc Thanks for sharing such great information, I highly appreciate your hard-working skills which are quite beneficial for me.

    SvaraRadera
  4. Thank you, I’ve recently been searching for information about this subject for a long time and yours is the best I have found out so far. fast-video-cataloger-crack

    SvaraRadera
  5. https://goluckyj.blogspot.com/2012/02/storre-brost-med-801010.html?showComment=1622133191183#c2684835015257971522

    SvaraRadera
  6. Howdy! This post couldn’t be written any better! Reading this post reminds me of my good old room mate! He always kept chatting about this.
    I will forward this post to him. Pretty sure he will have a good read.
    Thanks for sharing!
    folx pro activation code
    bitwig studio torrent
    letasoft sound booster product key list
    adguard for windows crack
    prtg torrent
    Crack Like

    SvaraRadera
  7. Hello there, could you tell me which blog platform you're working with?
    I'm thinking about starting my blog soon, but I can't decide between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    I'm curious because your design appears to be unique.
    I'm looking for something different than other blogs.
    P.S. Please accept my apologies for straying from the topic, but I had to inquire!
    microsoft office crack
    iconcool studio pro crack
    anydvd hd crack
    tuxera ntfs crack

    SvaraRadera
  8. https://newcrackkey.com/revo-uninstaller-pro-crack/ is one of most than on earth. By then, you can pick if you are going up against different issues with various drivers. Basically in a tick that is single will demonstrate a summary of all miss or hurt drivers on your PC.

    SvaraRadera
  9. I really appreciate your clever writing as a design for your blog.
    Is it a payment problem or did you receive it yourself?
    In any case, it is best to stay in writing.
    It's rare to see a webpage as beautiful as this one.
    microsoft office 2010 crack
    libreoffice crack
    cyberlink youcam crack
    pdfzilla crack

    SvaraRadera
  10. I like your all post. You Have Done really good Work On This Site. Thank you For The Information You provided. It helps Me a lot.
    it Is Very Informative Thanks For Sharing. I have also Paid This sharing. I am ImPressed For With your Post Because This post is very
    is very beneficial for me and provides new knowledge to me. This is a cleverly
    written article. Good work with the hard work you have done I appreciate your work thanks for sharing it. It Is very Wounder Full Post
    ashampoo burning studio crack
    ashampoo burning studio crack
    ashampoo burning studio crack
    ashampoo burning studio crack
    ashampoo burning studio crack
    ashampoo burning studio crack
    ashampoo burning studio crack
    ashampoo burning studio crack

    SvaraRadera
  11. Rarely do I find a blog that is similarly informative and entertaining, and
    Sure enough you hit a nail in the head. I found your blog site on Yahoo and looked at your first post
    content. Keep it running smoothly. Wow, this is what I was looking for, what information! Exxiksting is here on this blog, thanks to the director of this site. It is almost impossible to find people who have experience in this business, but you
    it seems you know what you're talking about!
    ntlite crack
    cleanmymac x crack
    keepvid video converter crack

    SvaraRadera
  12. Also, I have shared your site on my social network. Wow, amazing blog design! How long have you been blogging?
    you make blogging easier. The subject matter is something that few men and women talk about logically.
    progdvb crack
    auslogics disk defrag pro crack

    SvaraRadera