tisdag 30 december 2014

Flytta Nyår!

Knappt har man hunnit smälta skinkan och bränna upp sista ljuset i adventsljusstaken innan det är dags att trycka sig ner i glitterblåsan och vara sitt glammigaste jag. Är det bara jag som tycker att det är lite ojyst att den dagen på året då vi förväntas vara som snyggast är placerad bara en vecka efter vår största mathelg?! Dessutom under en tid på året då vi inte har sett solljus på flera månader! Blekfeta förväntas vi gnistra i korta paljettklänningar och höga klackar.

Nytt år och ny start
Som om det inte vore nog med tighta kläder på bleka och feta kroppar så förväntas man också lova sig själv förbättring. Jag kan förstå varför så många nyårslöften handlar om mat och träning. En vecka efter jul är de allra flesta ganska långt ifrån den hälsosamma fitness-människan som har blivit idealet. Nytt år innebär ju nystart, vi ska hålla reset-knappen intryckt länge, och ta nya tag med kost, träning, hälsa, bloggande, mindre nagelbitning, mer egentid och allt vad det heter. Gymmen fylls på i samma takt som kvargen tar slut på hyllorna i mataffären och vi skryter. Berättar för vänner och bekanta hur bra det går. Den nya dieten är så enkel att följa, och tänka sig, byxorna har redan börjat sitta lite lösare... Men så tar det slut. Lika fort som gymmen fylls på töms de på motionärer igen. I mars möglar kvargen på hyllorna och byxorna börjar återigen strama i midjan.

En helt onaturlig brytpunkt
Man orkar inte. Trots att nytt år ska betyda nya vanor är det fortfarande mörkt och kallt i flera månader till. Man har inte hunnit återhämta sig från julstressen och kylen är fortfarande fylld med julmat och godis som faktiskt måste ätas upp, allt annat är ett hot mot miljön. Jag har ingen lust att ge mig ut och springa i mörker och minusgrader. Jag har lust att sitta i soffan och äta choklad. Och vet ni vad?! Det är inte mitt fel att jag inte vill träna i januari, det är årstidernas fel. Halva året är det mörkt och kallt och ruggigt, och någon gång bestämdes det att mitt i den ruggigaste, mörkaste och kallaste perioden ska det nya året starta. Det är faktiskt helt onaturligt när man tänker efter. Det finns ingen naturlig brytpunkt i december. Däremot i september, efter en sommar med ledighet och förhoppningsvis lite sol, när det fortfarande är ljust och varmt och vi är utvilade efter en härlig semester, då finns en naturlig brytpunkt.

Ett inställt nyår
Så från och med nu skulle jag vilja föreslå att vi flyttar nyår från december till september! Vi kan självklart fortfarande ha fest den 31:a december men vi kan fira något annat än det nya året. Kanske att vi ännu ett år har klarat oss levande ut på andra sidan av den stora matkoman, eller så firar vi helt enkelt att det ännu ett år blev jul trots att det kändes som om man inte skulle hinna med allt. Man kan faktiskt få välja lite själv, huvudsaken är att man slipper ha dåligt samvete för att man inte lyckades få till den stora omstarten. Det, och att dresscoden är löst sittande kläder.


Så istället för att avsluta denna krönika med ett Gott Nytt År får jag gratulera er alla för att ni lyckades ta er till andra sidan julen, och be er att inte anstränga er allt för mycket. Det gäller att spara krafterna till den stora omstarten i september!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar