tisdag 25 november 2014

Man blir snäll av tvål

Jag tycker om hår, vackert svallande, lockigt, rakt eller en snygg kort frisyr. När jag var liten drömde jag om att bli frisör, så fort jag fick chansen satte jag upp frisyrer på mina föräldrars vänner antingen de ville eller inte. Jag minns speciellt en gång när min gudfar var på besök, han stack ut ur mängden bland de andra vuxna männen i min omgivning, han hade nämligen hästsvans. Snabbt var jag framme och drog ur tofsen, och till min förvåning, hans förtret och alla andras munterhet blottades en kal fläck mitt upp på hans huvud när hans hår föll åt sidorna.

Fel sak på fel plats
Jag älskar verkligen hår, men bara när det är på huvudet. När det är min mat vill jag skrika, lika så när det ligger i golvbrunnar eller runt duschhandtag. Det behöver egentligen inte handla om hår, det är bara den här grejen med saker som inte är på sin naturliga plats, det liksom rubbar min verklighet och gör mig osäker. Därför skulle jag vilja ta en stund och prata om pepparkakor.

Att krama ur pengar ur julen
Jag förstår om ni känner en viss förvirring, hår och pepparkakor har egentligen inga gemensamma nämnare, men låt mig förklara. Vi närmar oss julen med stormsteg, nu till helgen är det första advent och över allt ploppar tomtar, ljusstakar och diverse andra juliga produkter upp i affärerna. Inte mig emot, jag älskar julen. Men det tycks råda en viss stress bland våra stora mat- och inredningsföretag, de måste liksom ta vara på julen och se till att krama ur så mycket pengar ur högtiden som de bara kan. Därför skapar de speciella julprodukter i ”limited edition” som bara går att köpa runt jul. Även detta kan jag förstå, julen är ju trots allt kommersens storhögtid, det jag däremot inte förstår är hur produktutvecklarna på dessa företag kan ha så oerhört dålig fantasi. Varför ska allt smaka och lukta som pepparkaka runt jul?!

Inte ett dugg nyskapande
Jag skojar inte, hittills har jag inte bara stött på Ballerinakex med pepparkakssmak, jag har även sett glass, kladdkaka, Dumlekola och, tro det eller ej, filmjölk och kolsyrat vatten i denna smak. Som om det inte vore nog med det finns det även tvål, schampo, hudkräm, parfym och doftljus som luktar pepparkaka. Vem vill gå runt och lukta julkryddor, jag bara undrar? Det är inte nyskapande med en produkt med pepparkakssmak, det är onaturligt och fel. Pepparkakssmak och pepparkaksdoft hör till pepparkakor, inget annat.

Pepparkakor med filmjölkssmak
Det finns faktiskt en väldigt enkel tumregel att följa. Hör upp nu alla produktutvecklare för det här är viktigt! Om ni funderar på att smak- eller doftsätta er produkt med pepparkaka så fundera först på om pepparkakor skulle bli bättre om de smak- eller doftsattes med er produkt? Pepparkakor med tvåldoft, låter inget vidare eller hur, inte heller pepparkakor med filmjölkssmak eller pepparkakor som smakar kolsyrat vatten. Jag har inte heller någon önskan att köpa pepparkakor som luktar stearinljus, inte ens pepparkakor som smakar kola eller Ballerinakex, äter jag pepparkakor vill jag att de ska smaka och dofta pepparkakor och inget annat.

Att smaksätta kolsyrat vatten med pepparkaka är som att medvetet lägga hår i duschen, och så gör man bara inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar