onsdag 11 juni 2014

Magiska kylskåp?

Det stod sex stycken smörgåstårtor i vår källare och väntade, i frysen fanns det kakor till ett helt kompani och skafferiet var fullproppat med chips och nötter. Maräng- och gräddtårta var på väg och utanför huset stod ett partytält uppställt. Allt var laddat för fest!

En jäkla massa mat
Öppet hus kändes som en bra idé tyckte min sambo inför sin 25-årsdag. Jag höll väl med om att det alltid är kul med kalas, men just öppet hus kändes lite riskabelt när antalet gäster kunde variera mellan allt från 20 till 70 stycken. Lösningen blev att köpa in en jäkla massa smörgåstårta, och om den, mot förmodan, inte skulle räcka fylla frysen med korv och bröd.

När folk började droppa in insåg vi att människor på fest visst inte är speciellt stora i maten, och trots att vi var ett bra gäng som åt smörgåstårta ända fram till klockan två på natten stod det ändå en helt orörd smörgåstårta kvar i kylskåpet dagen efter.

Lyckan var stor när vi efter städning och hopsamlande av diverse övernattningsgäster tog fram den överblivna smörgåstårtan, och vi var alla överens om att tårtan smakade minst dubbelt så gott som dagen innan. När alla åkt hem placerade jag mig i soffan med en av chipspåsarna som hade stått öppen över natten (nä, det var inte en av de mer hälsosamma helgerna jag har haft) och konstaterade även då att chipsen smakade mycket godare än kvällen innan.

Ett outforskat område
Jag drog mig till minnes att en av de godaste måltiderna jag ätit var resterna dagen efter jag tagit studenten. Och samtidigt kom jag på att julmaten alltid är godast på juldagen. Jag anade ett mönster, och samtidigt en gåta, varför är maten godare dagen efter festen? Händer det något magiskt i kylskåpet under natten, eller förstärks smaklökarna dagen efter kalas kanske?

Hade det funnits ett forskningsområde inom dagen-efter-mat hade jag inte tvekat på att kasta mig in i denna outforskade värld. Men tyvärr är jag bara en simpel krönikör och har ingen aning om vad detta fenomen kan bero på. Jag kan bara spekulera. Kanske är det bristen på förväntningar på maten dagen efter som gör den godare. Att planera och handla inför kalas får mig alltid att se fram lite extra mot att få sätta tänderna i alla godsaker. Dagen efter är det en bonus om kylskåpet inte ekar helt tomt. Att då ha en hel smörgåstårta kvar, det är lite som att vinna på lotto! Kanske är det så, kanske inte. Kanske är det snarare fysiskt än psykiskt, kanske är det evolutionärt. Jag vet inte, jag kan bara konstatera det faktum att mat är godare dagen efter kalaset!

Jag får nog fortsätta att leva i ovisshet, men en sak är jag säker på. Jag längtar redan till midsommardagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar