onsdag 18 juni 2014

Jag äter inte klockor men dricker gärna ur

Helan går, sjung hopp falleri faderallan lej, helan går, sjung hopp faderallan lej, och den som inte helan tar, den heller inte halvan får, helan gåååår, sjung hopp faderallan lej!

Är det någonting jag har en förkärlek för så är det att sjunga snapsvisor, jag brukar alltid försöka öva in några nya till alla fester där snaps är brukligt. Tyvärr har jag väldigt dåligt minne och brukar efter en snaps innanför västen inte komma ihåg en enda textrad, men då kan man alltid sjunga ovanstående visa, den uppfyller alltid sitt syfte och dessutom kan alla den.

Starka drycker i små glas
Det här med snapsvisor är förmodligen en ganska svensk företeelse, en tradition som jag verkligen gillar, men som är något annorlunda. Annars när vi återkommande sjunger samma visor vid samma tid på året så brukar det handla om att vi ska hylla en högtid eller årstid. Man skulle då kunna anta att snapsvisan är en hyllning till alkoholen, men jag tror inte det är så lätt. Vi sjunger ju bara visorna när vi ska dricka starka drycker ur små glas. Folk som sjunger helan går innan de sveper ett glas vin brukar sällan få så stor uppslutning i sin sång. Men samtidigt bör inte alla starka drycker ur små glas föregås av en snapsvisa. Visorna passar nämligen varken ihop med gräddlikör eller whiskey.

Kanske är det för att midsommar precis har varit och svensken har druckit mer sprit än vanligt, men det slog mig att det inte är helt enkelt det där med alkoholkonsumtion, det finns liksom så många oskrivna regler. Jag känner två tjejer som inte riktigt hade lärt sig dessa regler än och valde att på en finare fest, efter att ett tal hade hållits shotta i sig päronlikör. De blev båda högst förvånade och lite röda om kinderna när de insåg att de andra bara tagit en slurk av sin dryck. Historian är kul eftersom de inte lärt sig alkoholens oskrivna regler, samtidigt är det inte så lätt att veta.

Äckliga drycker bör hävas
Du kan alltså få alkoholhaltig stark dryck i likadana glas, men du är konstig om du shottar den ena, och en mes om du biter av den andra. Hur ska man veta?

När jag tog upp denna oerhört viktiga fråga till diskussion på midsommarkvällen var en teori att äckliga drycker behöver hävas för att de smaka för illa för att smuttas på. Drickandet av dessa skulle dessutom underlättas om de förgicks av en hetsande visa. Kanske ligger det någonting i det. Men om man inte gillar gräddlikör och konjak spricker teorin.

Jag vet inte varför det är som det är, jag kan bara konstatera att intagandet av alkohol borde komma med en reglebok. Kanske kan vi för enkelhetens skull säga att om en dryck föregås av ett tal ska den bitas av, men föregås den av en visa är det bara att svepa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar