torsdag 24 oktober 2013

Wake me app

Att sova borta och inse att man glömt tandborsten är verkligen ingen rolig upplevelse. Av någon anledning förväntas man stiga upp extra fräsch när man har sovit över hos en vän. Kanske är det en känsla av det vore rent av taskigt att utsätta denna vän för det vanliga monstret man är på morgonen. Tandborstning skulle nog kunna ses som a och o i strävan efter att vara fräsch, dålig andedräkt kan sabba mycket. Därför känns det inte alls trevligt att upptäcka att bland all annan skit som trängs i necessären återfinns inte en tandborste. Men så slår det mig att jag nog inte behöver oroa mig, jag har ju en smartphone. Det finns säkert en app man kan ladda ner!

Det är faktiskt inte första gången jag tror att min mobiltelefon är lösningen på allt. Jag har försökt ladda ner appar för att bleka tänderna, vilket i och för sig finns, men absolut inte bidrar till mer än att man för någon minut ökar sin risk för cancer avsevärt. Jag har vänner som helt seriöst försökt ladda ner tändare till sina mobiler och det finns till och med exempel på appar som ska fungera som en badrumsvåg. Behöver jag förklara ett en telefon med glasskärm inte mår jättebra av att du ställer dig på den?

Jag hade gärna sett att man kunde ladda ner en sax, tandpetare, nål och tråd eller tandborste för den delen. Men tyvärr verkar inte utvecklingen ha kommit riktigt dit än. Däremot finns det en hel del andra helt klart inte så nödvändiga men ändock populära appar. Eller vad sägs om en app där du håller mobilen mot hårbotten och högfrekventa ljud ska stimulera dina hårsäckar så att ditt hår växer snabbare, eller appen som sägs översätta din katts jamanden till människospråk, eller varför inte lägga mobilen på magen och vibrera bort fett genom appen som lovar fettförbränning utan ansträngning. Själv betvivlar jag starkt att mina magrutor skulle framträda med hjälp av en app, men vem vet, kanske är det värt att testa.

Nödvändiga appar däremot verkar det vara betydligt sämre med. De jag nog faktiskt skulle säga underlättar min vardag är min kalender, mitt alarm, och gps-appen. Dessa appar är nödvändiga för att jag ska veta vad jag ska göra, ta mig upp i tid för att hinna till händelsen och framför allt för att jag ska hitta dit. Men förutom dessa skulle jag säga att min mobil mest är fylls av onödigt skräp.


Oväntat nog så har Socialdemokraterna grottat ned sig i appträsket och i dagarna släppt en ny alarm-app under namnet ”en jobbigare morgon”som sägs ska leda till att fler uppskattar sitt arbete. Det låter verkligen inte helt fel om man genom att varje morgon vakna till Stefan Löfvéns röst som skriker ”lystring, dags att kliva upp! Kom ihåg; framtiden byggs inte av snoozare” känner att det blir mer meningsfullt att gå ur sängen. Men ärligt talat tror jag att den är lite väl seriös för appsverige, hade man istället kunnat ladda ner en app som översatte politikers ord till vad de egentligen menar hade den säkert fått större genomslag. Kanske hade det inte lett till mindre arbetslöshet men det vet jag inte om ”en jobbigare morgon” gör heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar