fredag 18 oktober 2013

I väntan på en skabbig framtid


Skabb är en smittsam hudsjukdom, kännetecknat av intensiv klåda och hudutslag/håravfall, som orsakas av ett ectoparasitiskt kvalster. Ordet skabb kommer från scabies som är latin för klåda.
Wikipedia

Sedan smartphonen och surfplattan introducerades har det gång på gång rapporterats om dessa elektroniska hjälpmedels negativa inverkan på människan. En av de senaste rapporterna jag tog del av var hur fler och fler barn och unga får nackont till följd av att de ofta sitter med huvudet böjt över telefonen. Andra hävdar bestämt att smartphonen och surfplattan är skyldig till dåliga förhållanden, splittrade familjer och barns bristande uppmärksamhet. Och nu senast beskylls de alltså för att vara källan till att skabb har ökat ”lavinartat” de senaste åren. Jag läser denna smått otroliga nyhet, och tänker att nu får minsann alla gamla stötar vatten på sin kvarn.

För trots att förstasidan på tidningarna och huvudrubriken på nyheterna är att det finns en direktkoppling mellan surfplattor och skabb så stämmer det inte. Detta får jag veta när jag googlar mig fram till parasitologens egna ord, där han oturligt nog råkar ta surfplattan som ett exempel där man sitter så pass nära varandra vid gemensam användning att skabb skulle kunna överföras. Även om det är otroligt. Nästan osannolikt. Skabb överförs nämligen framförallt i sängen.

En radiokanal låter sina lyssnare skicka in sina värsta skabbhistorier. Det verkar finnas en hel del därute, men ingen av alla de som läses upp berättar om hur surfplattan är boven i dramat. Däremot nämns närhet och sängar i flera av berättelserna. Och kanske är då lättare att smörja på en kräm än att slänga surfplattan för att få bukt med de små parasiterna.

Jag har ett antal gånger hört människor klaga över att det nu för tiden inte alls är samma trevliga stämning i fikarummen eftersom alla stirrar ner i sina telefoner. Jag råkar vara en av dem som stirrar ner i min telefon på fikarasten, och runt vårt fikabord finns det några som gör som jag och andra som inte gör det, men samtidigt stirrar de som inte har en telefon i näven allt som oftast ner i en tidning, vilket inte heller är speciellt socialt. Men mycket mer accepterat, tidningar är nämligen gamla och pålitliga till skillnad från den nya tekniken.

En gammal men väl så användbar iakttagelse är att läsning fördömdes när boken gjorde entré i folkhemmet. Det var fördummande och dåligt för ögonen, de fanns de som drog det så långt att de ansåg läsning direkt farligt för kvinnans reproduktionsförmåga eftersom det krympte äggstockarna.

När jag var yngre fanns det inga surfplattor och smartphones. Då var det TV som var farligt istället. TV ledde till ungdomens förfall och gav fyrkantiga ögon. Men sen den nya teknikens ingång har detta uttryck nästan försvunnit konstigt nog. Jag tror inte att surfplattor och mobiler är upphov till så mycket ondska som de beskylls för utan att det snarare är en den gamla hederliga rädslan för nymodigheter som spökar igen.


Jag vill avsluta med att varna för att läsa böcker och i synnerhet att göra det tillsammans, dessa kan nämligen också ge upphov till såväl nackont som skabb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar