måndag 7 januari 2013

Röd korv och blöta ungar

”Skriv något intelligent och djupsinnigt om vad du har lärt dig under din julledighet”. Det var ett råd jag fick när jag gnällde över att jag inte visste vad jag skulle skriva om i denna årets första krönika. Intelligent och djupsinnigt... det enda intelligenta jag har gjort under julen är att svara ja på tomtens fråga om jag har varit snäll i år, och det enda jag verkligen har djupdykt i är alla dessa chokladkartonger som hör julen till. Jag borde antagligen skriva något klokt om hur jag insåg att livet är för kort för att slösa bort på långa sovmorgnar och för mycket choklad. Men eftersom jag råkar tillhöra en av dem som tycker att om livet ska slösas bort på något så är det just sovmorgnar och choklad så känns det inte speciellt trovärdigt. I ärlighetens namn så har min hjärna varit ganska avstängd under julen. Jag har läst en bok vars titel jag inte tänker skriva ut, men för er som verkligen vill veta handlar den om en vampyr som glittrar i solljus.

Men så slog det mig att jag faktiskt har tillskansat mig en kunskap under denna julledighet; jag har lärt mig hur man överlever en vistelse i ett danskt badland!

När jag fick förfrågan att följa med några vänner till Danmark och bo på hotell i mellandagarna tänkte jag att det kunde bli trevligt, dricka lite öl, äta lite röd korv och åka lite färja. När jag fick reda på att det var ett badhotell vi skulle bo på blev jag lite tveksam. Vi som skulle åka var alla över 20 och jag tänkte att det möjligtvis kunde bli så att vi skulle få trängas med väldigt mycket vilda barn, men den tanken slog jag bort, jag gillar ju trots allt att bada. Det visade sig dock att jag hade alldeles rätt.

Första gången jag steg in i badhuset var paniken nära, det var inte bara det att det var barn överallt, dessa barn sprang, hoppade, skvätte vatten och verkade helt förvildade. De föräldrar som jag överhuvudtaget sågs till satt vid kanten med en stor öl och verkade släppt allt vad uppsikt och uppfostran heter. Nu inser jag att jag ger sken av att vara en barnhatare, så är det inte, men ibland när man vill vara på en lugn semester så kan det vara skönt att inte ha en unge som tjuter i örat på en under frukosten. Jag inser också att man är korkad om man åker till ett badland då, men men när skadan redan var skedd var det bara att göra det bästa av situationen. Jag skulle vilja påstå att jag efter tre dagar på detta danska badhotell var något av en proffs på att undvika barn. Jag tänkte därför att jag i egenskap av expert skulle dela med mig av några av mina bästa tips:
1.Barn gillar inte att sitta still, bastun och bubbelpoolen är din fristad!
2. Barn går upp och går och lägger sig tidigt. Efter 9.00 är frukostbuffén fri från små kladdiga fingrar, och efter 21.00 är hotellbaren din.
3.Barn (och framförallt deras föräldrar)gillar inte djupt vatten. Längst ute i bassängen är det fritt fram att hänga.
4. Den internationella tiden för matdags för barn är 18.00, från halv sex är därför badhuset i stort sett tomt.

Utöver dessa tråkiga vuxenpunkterna lärde jag mig en annan viktig sak: Barn har himla roligt, och om man bara släpper lite på sin vuxna stelhet är det faktiskt värt att vänta i 20 minuter bara för att få åka vattenrutschbana i gummiring en enda gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar