söndag 9 december 2012

Både rik och känd!

Mitt under Julen är här knäckte jag koden! Jag satt där i kyrkan under Likörens och SSB:s årliga julkonsert, befann mig faktiskt mitt i orkestern spelandes klarinett när jag insåg hur jag ska bära mig åt för att bli både rik och känd.

Att bestämma vilka låtar som ska vara med på en julkonsert så att alla blir nöjda är inte helt enkelt. Alla har en favoritjullåt som symboliserar all den värme och glädje som hör julen till, och går man på en julkonsert är förhoppningarna självklart höga på att just den låten ska vara med i programmet. Jullåtar är heliga, och det är därför min plan är att skriva en. Jag ska bli rik och känd genom att skriva en jullåt! Anledningen till att jag knäckte denna briljanta idén just under låten Julen är här är att denna låt är ett ypperligt exempel på en jullåt som är ganska modern och som ändå har blivit så känd att det inte finns någon som kan undgå att höra den åtminstone tio gånger innan julafton nalkas.

Jag tror verkligen på min idé! Att skriva en låt kan ge mycket pengar om den blir känd, och väldigt mycket pengar om man lyckas få låten att hålla under flera år. Men det är inte lätt. Inte alls lätt faktiskt, om man inte råkar heta Björn, Benny, Paul eller John. Därför tror jag att jullåten är ett överlägset alternativ. Visserligen kanske låten bara spelas ungefär en månad om året, men vad den kommer spelas! Dessutom är julskivan i stort sett den enda cd-skivan som fortfarande känns värd att köpa. Att få en plats på en julskiva känns inte heller speciellt svårt. Man behöver egentligen bara ha skrivit en enda låt för att få en plats på hundratals olika julblandningar. Absolute Christmas, Svenska jullåtar, Nu är det jul igen, Våra älskade jullåtar, etc, etc. Det finns hur många julskivor som helst som varje år ges ut. Och där har vi den sista och allra bästa saken med att skriva en jullåt – den blir aldrig omodern, julen kommer om och om igen! Jag behöver alltså anstränga mig en gång och sedan ha en garanterad inkomst varje år så länge jag lever!

Nu när jag har knäckt koden återstår ju egentligen bara att skriva låten, och det kan inte vara speciellt svårt. Som jullåtsskrivare är jag något begränsad på ett bra sätt. Min uppgift är att sätta ihop ord som längta, gnistrande, snö, familj, ljus, och självklart jul till några korta verser, och en refräng. Melodin ska vara mjuk och vacker och refrängen så smäktande att den får håren på kroppen att resa sig i välbehag. En annan bra sak är att en jullåt är bättre ju mindre komplicerad den är. Den ska gärna vara så pass enkel att till och med en tondöv kan få den på hjärnan!

Det verkar faktiskt inte svårt alls! Klarar bandet Wham! att få en så dålig låt som Last Christmas att spelas varje år, borde väl till och med jag klara av det. Och sen när min låt år efter år kommer spelas i varenda butik under hela december månad och framförallt på Likören och SSBs årliga julkonsert kan jag sitta hemma och bara håva in pengar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar