måndag 26 november 2012

Överkörd men snygg?

Jag kör ofta bil på morgonen och eftermiddagen. Eftersom vi nu har kommit in i årstiden då man minst en gång om dagen möts av kommentaren; ”det är mörkt när jag åker hemifrån och mörkt när jag kommer hem”, följt av en suck, är det alltså nästan alltid mörkt när jag kör bil. Det är inte så farligt att köra bil i mörker. Jag har helljus, och det brukar ofta finnas gatubelysning. Dock kan det vara desto farligare för hjärtat att köra i mörker, det hamnar nämligen minst en gång per dag i halsgropen, och där ska det inte vara. Anledningen till hjärtats felplacering är barn. Barn som inte har reflexer.

Jag vill gärna utnyttja lite av det här mediautrymmet jag blivit tilldelad till att agera lite surtant. Jag vill lyfta ett finger mot alla föräldrar till dessa barn, hötta med det och fråga hur det kommer sig att barn väldigt ofta tycks bli utsläppta i mörker och skymning helt utan reflexer?! Det verkar så konstigt det här med reflexlösa barn. Vi är i allmänhet väldigt noga med att se till att barnen har alla säkerhetsutrustningar som finns att tillgå, samtidigt som vi inte är så noga med det till oss själva. Till exempel cykelhjälm. Det finns få föräldrar som skulle släppa iväg sina barn utan hjälm medan de själva kan tänka sig cykla flera mil utan. Men med reflexer är det annorlunda. Jag ser sällan vuxna som är ute och går eller springer som inte bär någon typ av reflexer, gärna och ofta reflexväst. Men barn däremot verkar skickas iväg utan en enda reflex. Det är konstigt. Barn är ju inte mer självlysande än vuxna.

När jag var liten brukade vi få reflexer i skolan. Dessa hade en rolig tecknad mus på sig som fanns i massa olika skepnader, jag brukade försöka samla på mig så många av dessa som möjligt. Det fanns visserligen ett problem. I samma veva som dessa reflexer delades ut i skolan var det himla inne med dunjacka, och eftersom reflexerna skulle fästas med nålar hade nästan alla barn små hål som det då och då flög dun ur på sina ärmar. Men det gjorde inte så mycket för vi syntes i alla fall. Idag har många skolor inte tillåtelse att dela ut gratis saker till barnen, då blir det föräldrarnas jobb att utrusta dem med reflexer. En sak som har förändrats på bara några år är det här med reflexvästar. Innan användes inte reflexvästar och reflexjackor av andra personer än poliser och vägarbetare. Min mor som alltid har varit en trendsättare när det gäller praktiska kläder köpte en varseljacka från ett överskottslager vid den här perioden. Jag var inte så glad när hon skulle möta mig vid bussen och bar den. Hon syntes ju helt klart, men eftersom hon såg ut som en polis så tvärbromsade alla bilar när de såg henne.

Nu för tiden tvärbromsar man inte för en reflexväst. Det är inte konstigt längre. Snälla använd reflex och se till att era barn gör det! Om inte för att slippa bli påkörda så i alla fall för att jag ska slippa svälja ner mitt hjärta till rätt ställe varje gång jag kör bil. Reflexväst kanske inte är inte så snyggt, men det är inte en påkörd människa heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar