onsdag 21 december 2011

Kan man vara lat och snål och ändå älska böcker? (v.40 2011)

Jag älskar böcker! Inte bara själva innehållet och att läsa, utan själva boken. Jag brukar känna mig sofistikerad och intelligent när jag har med mig en bok i väskan. Tyvärr tar jag mig sällan tid till att läsa. Bredvid min säng ligger det därför en hel hög med böcker som jag har tänkt plöja mig igenom en vacker dag i en avlägsen framtid.

Trots alla dessa olästa böcker kunde jag inte låta bli att göra ett besök på bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Det var fantastiskt! Långa rader med böcker och montrar med gratis bokmärken, pennor, anteckningsblock och bäst av allt choklad! Jag strosade omkring och tittade på kändisar, läste på bokryggar och åt gratisgodis.

Överallt fanns det ena erbjudandet bättre än det andra. Visst var böckerna billigare på mässan än i affär, men tyvärr återstod fortfarande problemet att böcker faktiskt är ganska dyrt. Jag vet att jag låter som en som har blivit alldeles för påverkad av ett samhälle där allt ska vara gratis, men det kan inte hjälpas. Som ung och blivande student har jag inte råd att lägga ut hundratals kronor på böcker.

Jag är medveten om att det finns en gammal fin byggnad som kallas bibliotek där böckerna faktiskt är helt gratis. Jag har många gånger tänkt gå och låna böcker som jag vill läsa, men det finns några problem med att låna böcker från biblioteket.
  1. Jag får verkligen aldrig tummen ur att ta mig dit.
  2. Om jag väl kommer till biblioteket finns det alltid en risk att boken jag vill ha är utlånad.
  3. Jag är helt hopplös på att komma ihåg att lämna tillbaka böcker, det är inte förrän det dimper ner rena hotbrev i postlådan som jag orkar släpa mig tillbaka till biblioteket för att lämna tillbaka böcker...
  4. ...som jag ändå inte har läst. Det är faktiskt som att rena stressen av att ha en begränsad tid på mig att läsa boken hindrar mig från att ens öppna den.

Detta har varit ett problem för mig ända fram tills nu. För ungefär 53 minuter och 36 sekunder sen upptäckte jag nämligen en tjänst som jag antagligen är sist i Sverige med att upptäcka. Det går nämligen att låna digitala böcker och ljudböcker helt gratis över internet, bara man har ett lånekort. Nästan alla Sveriges kommuner är kopplade till tjänsten så har man ett lånekort på till exempel Svenljungas-, Tranemos-, eller Ulricehamns bibliotek kan man använda den. Internetsidan man går in på heter www.elib.se. Efter att man har loggat in med sitt lånekortsnummer är det bara att frossa i böcker.

Det är helt fantastiskt. Inte nog med att det är en helt gratis tjänst, böckerna är dessutom alltid lediga, och framförallt så slipper jag ta mig någonstans varken för lånande eller återlämning. Jag har alltså precis lånat en bok liggande på rygg i min säng!

Nu finns det säkert de som, precis som inledningen till den här krönikan säger, att halva tjusningen med att läsa är att få hålla i en bok, känna sidorna mellan fingrarna och lukten av trycksvärta, lim, papper och inspiration. Men tyvärr är det så att om man vill vara lat och snål och älska böcker får man offra lite av romantiken runt dem. Kom igen, det är år 2011, om 100 år kommer läsplattan vara de konservativas bästa vän. Utvecklingen går framåt. Och jag tänker minsann hänga med!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar