onsdag 21 december 2011

Finns det en gräns för hur ärlig man kan vara? (v.39 2011)

Lägenhetsbrist, politiker som lovar för mycket, elever som sover på rektorns soffa, på vandrarhem, eller i sin bil. Folk som inte kan börja studera på grund av att de inte har någonstans att bo. Det kan inte bara vara jag som börjar bli hjärtligt trött på alla nyheter om lägenhetsbrist.

Men det är uppenbarligen ett stort problem att få tag på en lägenhet. Jag har flera vänner som har ägnat större delen av vår och sommar åt att försöka få tag på en. Problemet är att alla vill ha exakt samma sak. En central, inte allt för snuskig och billig hyresrätt till förstahandskontakt.

Jag har själv varit i härvan och när terminsstarten närmade sig blev det helt hysteriskt. Folk som hyrde ut lägenheter började i panik avsluta sina annonser med jag svarar ENDAST på mail! För tillhörde man en av de ovanliga personerna som faktiskt ville hyra ut en lägenhet så blev man totalt nedringd. Jag minns att jag hittade den perfekta lägenheten på internet. Bara att ringa tänkte jag. Och visst ringde jag. Första gången var det tyvärr upptaget, men jag gav inte upp. Jag ringde och ringde men hela tiden var det upptaget. Efter tre dagars intensivt ringande slutade de korta tonerna som indikerade på upptaget och ersattes av ett automatiskt telesvar. Det var då jag förstod att jag aldrig skulle få tag på personen i fråga. Han hade tröttnat och helt enkelt stängt av den troligtvis konstant ringande mobilen.

Då slog det mig att de som faktiskt har en lägenhet kanske också vill kunna sitta och välja bland annonser i lugn och ro på Internet. Det kanske är en bra idé att sätta in en lägenhet sökes annons helt enkelt. Men det är då det uppstår en hel massa frågor om hur annonsen i fråga ska utformas. Och går det verkligen att lita på att alla är tysta rökfria och aldrig festar?

Jag funderade på hur ärlig man ska vara i sin annons. För ärligheten varar ju längst har man lärt sig. Samtidigt vet jag inte om jag skulle få speciellt många svar på en annons där jag visar upp alla mina sidor. Jag skulle ju faktiskt kunna skriva en annons som lyder:

Högljudd tjej söker en lägenhet för förfestande, efterfestande och allmänt party. Storleken på lägenheten spelar inte jättestor roll så länge jag får in mina extra stora högtalare och min förstärkare. Det är bra om det finns plats för en bäddsoffa också så att mina eventuella inneboende har någonstans att sova.

Men något säger mig att svaren inte skulle vara så många.
Och trots att annonsen är väldigt överdriven och jag egentligen inte har krav på att kunna festa i lägenheten så tror jag att den här annonsen är långt mer ärlig än de som vanligtvis figurerar i tidningar och på internet. Skulle jag följa den mallen skulle annonsen lyda:

20-årig rökfri tjej söker en lägenhet att sova och studera i.

Lägg till en bild där du ler in i kameran med en solnedgång i bakgrunden och annonsen är komplett!

Men frågan är om man verkligen tror på en sådan annons som lägenhetsuthyrare. Kanske är det bästa att helt enkelt försöka vara sig själv i så stor utsträckning som möjligt.

Pratglad tjej söker en lägenhet att plugga, sova, och umgås med vänner i. Jag tänker inte ljuga, det finns gånger då jag sjunger väldigt högt!

Ärligheten varar längst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar