onsdag 21 december 2011

Flygplansdansen är tyvärr hopplöst ute (v.23 2011)

För något år sedan var jag på en typisk bygdegårdsfest. Det var mest medelålders par som var bjudna och jag drog ner medelåldern ett bra snäpp.

Som sig bör på en äkta bygdegårdsfest fanns där även ett liveband. Ett sånt där liveband som utger sig för att kunna spela allt från Abba till Iron Maiden. Några timmar in på kvällen var det självklart dags för dans. Sven-Ingvars, Abba, Herreys och andra dansanta låtar revs av och de medelålders paren dansade som aldrig förr. Det var främst bugg som praktiserades på dansgolvet. Jag minns att jag stod bredvid och fascinerades av vilka skills de medelålders paren verkligen hade. Det var turer som jag aldrig hade varken sett eller hört talas om, och alla kunde dansa med alla. Svetten rann och skosulorna nöttes mot dansgolvet. Tills det där livebandet som faktiskt verkade kunna spela allt från Abba till Iron Maiden gav sig på Basshunters superhit Boten Anna.

Som sagt stod jag vid sidan och betraktade spektaklet. När bandet började sjunga stannade alla medelålders par upp, och tittade förvirrat på varandra. Någon försökte sig på en bugg men det gick inte. Någon annan grabbade tag i sin medelålders hälft och försökte dansa en minst sagt ryckig foxtrot. Men gav ganska snart upp. De medelålders paren stod där handfallna och visste varken in eller ut. Jag riktigt såg hur de tänkte; vad är det här, hur kan ungdomarna dansa till den här musiken? Det var då någon sakta fällde ut armarna som att hon försökte lyfta och snart hängde fler på. Inför mina ögon fylldes hela dansgolvet av medelålders flygplan. Det är väl så de där ungdomarna dansar? De springer omkring och flaxar med armarna, som ett flygplan.

Där stod jag och hade minst sagt svårt att hålla mig för skratt. Jag kan lova att det är en syn jag sent kommer att glömma. Det är alltid en lika uppskattad historia att berätta för de som är i min ålder. De medelålders paren däremot har nog fortfarande inte förstått att flygplansdansen aldrig har varit, och knappast kommer att bli inne.

Men hur dansar då ungdomar? Sådana som jag? Är det så att vi har tappat allt vad danstradition heter? Nä då, även vi kan bugga. Det har våra föräldrar och lärare sett till, även om nivån kanske inte är lika hög som de medelålders parens. Men framförallt kan vi något annat också. Vi kan dansa själva utan att skämmas. Vi behöver inte sitta som panelhönor och vänta på att bli uppbjudna.

Dessutom behöver vi inte vara så begåvade på dans för att våga oss ut på dansgolvet. Jag vet inte hur många låtar jag bara har stått och klappat takten till. Modern ringdans är nämligen den ultimata dansen till Boten Anna. Alla står i en ring och klappar takten. Och den som är galnast hoppar in i ringen och gör något, vad som helst som kan misstas för en dans. Det kanske är tråkigt att vi ungdomar har tappat lite av pardanserna, men vi vet hur man råder bot på det. För vi kan minsann dansa till allt från Abba till Iron Maiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar