fredag 1 april 2016

Stora fötter= stora skor

Ursäkta har du de här skorna i en storlek större?” Jag står med ett par vita sneakers i handen i skobutiken i centrala Göteborg. Expediten tar en snabb titt på skorna innan hon med ett beklagande leende svarar: ”tyvärr, detta är den största storleken vi har.”

Jag, som vid det här laget är ganska van vid detta svar gör en besviken min, tackar för mig och vänder mig om för att gå, när expediten harklar sig och säger med lite lägre röst: ”men de finns ju i den storleken i herrmodellen”. Jag känner hoppet tändas men måste ändå fråga ”okej, är det någon skillnad på dam- och herrmodellen?”. Expediten ser lite besvärad ut när hon svarar ”nä, det är exakt samma sko”. ”Okej”, säger jag och kan inte låta bli att fråga: ”hur kommer det sig då att ni har två olika modeller?” Nu ser expediten ut som om hon önskar att hon aldrig stoppat mig och svarar lite svävande: ”det står ju herr på kartongen”. Vid det här laget har jag tröttnat på denna nedvärderande syn på storfotade kvinnor och frågar med en suck ”men det står inte herr skrivit på själva skon då?” Varpå expediten som tydligen saknar all form av känsla för ironi lättad svarar ”nä det ska det inte göra, så du kan ju köpa dem och slänga kartongen..”.

Svårt att banta fötter
Det är alltså storlek 42 jag har på fötterna. Inte storlek 47 som det ibland kan kännas som när jag kliver in i en skobutik och ber om hjälp. Det är inte, och har aldrig varit en hemlighet att jag har stora fötter, och för mig har det egentligen aldrig varit ett problem. Är man tjock och inte trivs med det kan man ju gå ner i vikt, men du kan inte banta en stor fot, du får bara leva med det. Problemet ligger alltså inte hos mig, utan hos skobutikerna. Några skoaffärer har börjat ta in storlek 42 på damavdelningen, internet är också ett bra ställe för storfotade kvinnor, men det finns fortfarande en attityd som gör att expediterna viskar när de ska prata om vilken storlek mina fötter har. Andra ska försöka lite lättsamt rättfärdiga mina jättefötter, skoja om att ”jag ju i alla fall står stadigt på jorden”, eller ”ju måste kompensera att jag är lång med ett par stora fötter”. Det var inte roligt första gången och är inte roligt nu, dessutom är det sistnämnda inte ens sant, jag känner kvinnor på nästan 1.80 som har storlek 38 på fötterna.

Kombinationen av rött och rosa
En gång när jag skulle köpa löparskor på herravdelningen insisterade expediten på att jag skulle köpa ett par röda eftersom det i alla fall var lite ”tjejigt” till skillnad mot alla svarta och vita herrskor. När jag kom hem kände jag ändå att ett par svarta skor hade passat bättre till alla mina rosa träningskläder.

Stadigt på jorden
Jag har tidigare haft väldigt svårt att hitta skor, det har ofta slutat med att jag har köpt för små skor och har således gått omkring med ont i fötterna i många år. Men senaste gången jag köpte skor bestämde jag mig för att sluta skämmas, jag gick med högburet huvud in på herravdelningen och en helt ny värld öppnade sig. Till skillnad från de urplockade damavdelningarna fanns nästan allt i min storlek på herravdelningen eftersom jag där drar den allra minsta storleken. Jag återvände hem igen med tre par nya skor. Att det står herr på mina skokartonger gör mig ingenting, det är sällan jag går klädd i själva kartongen oavsett. Dessutom står vi storfotade kvinnor stadigt på jorden!




1 kommentar: