tisdag 12 april 2016

En glad amatör

Det sägs att om man övar på något i 10 000 timmar så blir man ett proffs, ingen medfödd begåvning behövs, bara övning. Mycket övning.

Med hjälp av miniräknaren lyckades jag räkna ut att det borde innebära att om man övar på någonting fyra timmar om dagen så kommer det ta 2500 dagar att bli proffs på något och det är nästan (miniräknaren igen) 7 år.

Inte en lysande karriär framför mig
Det betyder att jag som kanske övar klarinett i genomsnitt 2 timmar i veckan och har spelat sedan jag var 10 år och idag är 25 år hittills har spelat ca (miniräknaren..) 1600 timmar, säg 2000 för att det är lättare att räkna på. Det betyder alltså att jag har 8000 timmar kvar innan jag blir proffs, och ska jag fortsätta i samma tempo kommer det alltså dröja...60 år innan jag är proffs, då är jag alltså 85 år. Om jag överhuvudtaget lever då är nog ändå chanserna för att jag ska ha en lysande klarinettkarriär framför mig inte jättestora. Det känns ju deppigt, eller inte jättedeppigt, jag har väl egentligen aldrig tänkt arbeta som professionell klarinettist, men samtidigt är det ju alltid trevligt med valmöjligheter i livet.

För mycket fokus på prestation
Idag finns det en himla press på att man ska vara bäst. Man ska ha störst muskler, ta snyggast foton, ha mest välbetalt jobb, laga bäst mat, ha störst altan.. ja ni vet ju hur det är. Några av dessa saker kan man ju självklart köpa sig till om man har pengar till det, men det finns saker som man bara måste öva sig till. Musik är en sån grej, även sport och matlagning, men idag finns så mycket krav på att vara bäst att glädjen i det man gör på fritiden tenderar att försvinna.

En glad amatörkirurg
Jag medger att det finns tillfällen då det är nödvändigt att vara ett proffs. Jag känner till exempel inte för att lägga mig under kniven hos en glad amatörkirurg, eller flyga med en amatörpilot, men annars tycker jag att just ordet amatör har fått en alldeles för dålig klang. Man hör ofta folk säga.. ja..men jag är bara en amatör... Som om det vore något fel med det?! För det första är ju amatör ett ganska brett uttryck, det innebär att du har sysslat med något i allt från 1 till 9 999 timmar, och för det andra, vad spelar det för roll så länge aktiviteten gör något för dig?!

En som älskar
Ordet amatör kommer från latinets ”amare” som i substantivform blir ”amator” och betyder "en som älskar". Jag tror att vi alla måste påminna oss om det ibland, oavsett om du spelar ett instrument, utövar en sport, drejar, målar, fotar, lagar mat eller vad du nu älskar att göra på fritiden så behöver det inte leda till en förstastol i en symfoniorkester, en världscupsplats, en utställning på moderna museet eller en stjärna i Guide Michelin. Man kan göra något enbart för att man älskar det.

Kravlös kärlek
Jag är långt ifrån ett proffs på klarinett, och kommer förmodligen aldrig bli något heller, men när jag skapar musik tillsammans med de andra glada amatörerna i Svenljunga Symphonic Band så spelar det ingen roll överhuvudtaget för jag älskar det jag gör, och det är ju det som är det fantastiska i att vara en amatör. Man får älska något helt kravlöst!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar