torsdag 25 februari 2016

Värre än någonting

Jag skulle kunna säga att jag ägnar min fritid åt att slå små barn, att jag förespråkar illegala hundslagsmål och tycker att det är fel att skänka pengar till cancerfonden...

...men jag skulle ändå aldrig få lika starka reaktioner som när jag säger att jag ofta äter framför teven och gillar att göra det.

En attityd i samhället
Till skillnad mot de tre första exemplen så är det sistnämnda faktiskt sant. Jag kan inte komma på något bättre sätt att förtära min mat på än framför teven. Fick jag välja skulle jag äta frukost, lunch och middag där. För mig är en riktig väl tillagad rätt framför ett underhållande program den ultimata formen av avslappning och njutning. Men jag vet hur det låter därhemma i stugorna nu ”jaha du hon den där krönikören i STT gillar tydligen att äta framför teven, jag som hade fått uppfattningen att hon var rätt vettig, ja tänk vad fel man kan ha om folk..”. Det finns en attityd i samhället som starkt motsätter sig föda och teve i kombination.

Hjärt- och kärlsjukdomar och sociala brister
Man får inte bara ett höjt ögonbryn och en ogillande min om man säger att man ofta äter framför teven, man får också hänvisningar till diverse undersökningar. ”Faktum är att det finns forsknings som visar att mat i kombination med tevetittande ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar” eller ”par som ofta äter mat framför teven riskerar en sämre relation eftersom de aldrig har tid att prata med varandra..” eller klassikern ”det sägs att man inte känner vad maten smakar om man fokuserar på teven samtidigt som man äter...”. Men alltså det är ju inte så att jag bara äter hamburgare och pizza för att jag äter framför teven, det är inte heller så att jag inte pratar med min sambo för att vi då och då inte äter sittandes vid ett matbord. Ibland pratar vi till och med under tiden vi ser på teve, medans vi äter. Så bra på multitasking är vi.

80 procent gör det 20 procent ljuger
Att äta framför teven är på något vis något av det fulaste man kan göra idag. Men jag vågar påstå att 80 procent av svenskarna någon gång då och då äter framför teven och att de resterande 20 procenten ljuger. Ändå ska det ojas över familjer som äter framför teven, det ska viskas bakom ryggen om den där grannen som alltid äter framför teven och det ska ses ned på folk som i allmänhet ser mycket på teve. Därför är det få som vågar erkänna att de är framför teven-ätare. Jag har själv varit där. I början av min och min sambos relation låtsades jag som om jag aldrig skulle äta framför teven fastän jag kommer från en familj där all helgens middagsmat intogs där. Det dröjde dock inte länge innan jag inte orkade ljuga längre, och då visade det sig att även min sambo gillade tanken på mat och teve i kombination.

Stolt framför teven-ätare

Jag tycker att det är dags att sluta se ner på folk som äter framför teven. Jag kommer härmed ut som framför teven-ätare och en stolt sådan också. Att både inta kultur och föda samtidigt borde ändå ses som något oerhört positivt. De allra flesta av oss har ju kommit över rädslan för teven och insett att den inte bara kan lära oss något nytt utan också vidga våra kulturella vyer. Därför ser jag ingen anledning till att stoppa toleransen där. Var stolt över att du kan äta nyttig mat, ha en fungerande relation och känna smaken på din mat samtidigt som du ser på teve!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar