onsdag 2 mars 2016

Oönskad samling vid pumpen


Jag upptäckte påväg till jobbet att bensinmätaren stod på rött. Som vanligt hade jag inte räknat med en tankning i färdberäkningen och jag insåg att jag var sent ute redan från början. Och senare skulle jag bli.

Jag svängde snabbt in på macken, bara för att inse att ingen pump var ledig. Stressat ställde jag mig i kö bakom en av bilarna, och väntade tålmodigt på min tur. Jag satt där och lyssnade på radions morgonprogram samtidigt som jag såg minuterna ticka fram, det tog en jäkla tid för bilen framför att tanka. Och plötsligt noterade jag att något inte riktigt stämde. Det satt inget tankmunstycke i bilens tank, och inte heller någon chaufför bakom ratten. Ungefär samtidigt som jag förstod att bilen framför inte alls tankades utan var parkerad framför pumpen kom bilens ägare ut från macken. Med lugna steg gick han i godan ro mot sin bil samtidigt som han mumsade på en macka och höll en tidning under armen, han tittade på mig som om han funderade varför jag stod där och såg sur ut innan han lugnt startade bilen, fipplade lite med radion innan han lade i växeln och sakta gled iväg. Jag var nu inte bara stressad utan också redigt förbannad.

Allt för en liten korv?
Det värsta är att det inte är första gången jag är med om detta beteende, jag har stått där förut och väntat på folk som ska köpa korv, betala bensin eller fylla på spolarvätska. Alltså vad är man för typ av människa om man tror sig ha rätt att parkera så man blockerar oftast två pumpar för att köpa en liten korv?! Det spelar ingen roll att bilen en gång tankades och att bensinen skulle betalas inne på macken, det är ingen ursäkt för att försena en redan försenad individ!

Blockeringsmänniskorna
Jag har börjat tänka på dessa människor som blockeringsmänniskor. De blockerar inte bara min väg till pumpen, de blockerar också min positivism och sin egen medmänsklighet. Och vi andra icke-blockeringsmänniskor låter det ske. Vi vill inte vara besvärliga, vi har uppfostran nog att inte börja skälla på folk på bensinstationer. Kanske är det denna goda uppfostran som gör att blockeringsmänniskorna kan fortsätta på sin redan inslagna egoistiska bana. Men jag tror faktiskt att om vi övriga, normalbegåvade personer skulle börja nämna lite vänligt för dessa marodörer att de gör livet surt för större delen av mänskligheten skulle de kanske inse vad de gör. Jag tror dessutom att en tillsägelse kunde få goda bieffekter, jag misstänker nämligen att dessa personer inte bara blockerar bensinpumpar, det är förmodligen samma kategori människor som tar det sista pappret på toaletten utan att fylla på nytt, kanske också de som inte sätter igång den fulla diskmaskinen på jobbet eller tömmer luddfiltret i tvättstugans torktumlare. Jag tror att en tillsägelse skulle kunna få hela samhället att bli mer accepterande.

En form av arg lapp

Nu sa jag inte till gubben på macken den här morgonen, det kändes onödigt att skapa en konflikt när jag redan hade bråttom, men jag känner ändå att jag drar mitt strå till stacken genom denna krönika, att den kanske kan få lite samma effekt som en arg lapp. Men nästa gång, då bannemig ska jag slå näven i bensinpumpen, och se det som en samhällsinsats. Det lovar jag!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar