tisdag 7 oktober 2014

Farväl julen!

Jag hade verkligen börjat se fram emot julen. Tänkt på hur mysigt det skulle bli med kalla vinterkvällar i soffan med tända ljus och en ask choklad.

En röd och vit ask med två lager där man måste bjuda in någon född innan 1960 för att få slut på de där spritkaramellerna och lyfta på det översta lagret. Lyfta bort den där vita lite vadderade pappersskivan och förtjust se ett helt orört lager med fina praliner i sina formgjutna fack. Där bland de andra godbitarna finns det en pralin som står ut som en lysande stjärna och får de andra chokladbitarna att framstå som sådana där äckliga chokladkalenderbitar. Pralinen som är en treenighet, en symbol för såväl den klassiska som den moderna julen. Pralinen som får systrar, bröder, döttrar, söner, kusiner, farmödrar och föräldrar att tindra med ögonen på det där viset som man bara kan mot en trillingnöt i en aladdinask vid jul.

Jag hade verkligen sett fram emot julen. Hade.

Ett livslångt förhållande
Sista dagen i september började som vilken annan dag som helst, jag trodde att det skulle bli en sån där vardag som inte sticker ut avsevärt från de andra vardagarna. Tänk så fel jag hade. På eftermiddagen möttes jag av den tragiska nyheten att trillingnöt hade gått bort (även körsbär i likör tydligen, men vem bryr sig om den egentligen?!). Jag och trillingnöt möttes första gången julafton 1994, jag var då tre år, hade precis förstått vad choklad var och ville smaka ur de vuxnas ask. trillingnöten blev mitt val och sedan dess har vi hängt ihop som ler- och långhalm. Vi har faktiskt till och med firat varenda jul tillsammans, och i år skulle vi ha 20års-jubileum. Det är med stor sorg jag tvingas inse att vår tid är över. Att trillingnöten brutalt har bragts om livet av en hallon/lakritspralin med uppenbara attitydproblem.

En tragisk framtid
Vi alla vet att frukt inte är godis, och det borde man även kunna begära att Marabou, en av Sveriges äldsta och största godistillverkare ska ha koll på, ändå väljer de alltså att införa en pralin med hallon och lakrits. I år kommer det dessutom att finnas en pralin med fläder i och för några år sedan byttes även den klassiska ägglikören ut mot jordgubbscreme. Ser ni inte vad som håller på att hända?! Det är frukt och bär, rötter och blommor som tar över. Om några år kommer Aladdinasken vara fylld med oätliga nyttigheter. Kan ni tänka er hur det kommer kommer att bli för våra framtida barn och barnbarn?!

”Snälla farmor kan vi inte lyfta på översta lagret?!”
”Nej inte förrän tallkotten är uppäten, kära barn!”
Och visst, nötter kommer också från skogen, men de har blandats med choklad i evigheter. De är en enighet med chokladen och tycks finnas enbart för att göra chokladpraliner godare, vackrare och helt underbara.

Ondskefullt och smaklöst

I år kommer inte julen bli som vanligt, den röda asken kommer inte finnas med oss. För utan trillingnöten är den ärligt talat ingenting att ha. Såvida bortplockandet av trillingnöten inte är ett PR-trick, ett ondskefullt och smaklöst sådant så är det här mitt farväl till mina barndoms jular. Farväl Aladdinasken, farväl trillingnöten, farväl julen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar