onsdag 21 maj 2014

Nyckeln till frihet

Kanske en vas? Några fina glas? Något användbart för framtiden? Ett strykjärn? En hushållsvåg? Något roligt? En radiostyrd bil? Något utvecklande? En bok? En kikare? Dessa är alla frågor som rör sig i släktens huvud såhär i studenttider.



Varje år köps tusentals porslinsfigurer, vaser, glas och bestick i studentpresent. Prylar som stuvas undan för att glömmas bort och inte hittas förrän decennier senare. Jag kanske verkar lite negativ här, men jag vill bara vara ärlig, motverka onödig konsumtion och bidra till nöjda studenter. Har man tagit studenten vill man sällan ha en vas.



Cykel med centrallås
Trots att det har gått hela fyra år sedan jag tog studenten så minns jag den klart och tydligt, och det mina vänner kan inte alla skryta med att de gör. Jag visste att jag skulle få presenter, det hör liksom till, men i min allmänna studentyra hade jag inte lyckats klämma fram en enda vettig önskan om vad jag ville ha. Jag menar jag visste inte ens vad jag skulle göra dagen efter studentdagen, hur skulle jag kunna planera för en framtid där jag eventuellt skulle behöva glas, vaser och bestick?!



Så när jag stod där nyss hemkommen från flakåkning, med halsen nedtyngd av gosedjur och mössan på sned visste jag inte vad jag hade att vänta mig. Det var då mina föräldrar sträckte fram en liten ask och när jag öppnade den lilla asken fann jag...en ännu mindre ask, och när jag öppnade den asken fann jag bomull. Jag minns att jag förväntade mig ett smycke, så när jag lyfte på bomullen och fick se en nyckel blev jag förvirrad, tänkte att den kanske gick till en cykel, även om jag sällan har sett cyklar med centrallås. Jag tryckte på knappen på nyckeln och en grön Renualt blinkade glatt mot mig.



Hellre en rostig skitbil
Jag brukar vara rätt sparsam med att berätta den här historien, eftersom fördomarna mot min status som endabarn förstärks ytterligare. Folk ser mig med andra ord som en bortskämd skitunge. Men jag tänkte göra ett undantag och försöka förklara varför en bil slår alla presenter i världen. Jag vet vad ni tänker, det är inte bara att köpa en bil, en bil kostar pengar. Men det finns billiga bilar, och tro mig en student tar hellre en rostig skitbil än fjorton vaser.



En bil är inte bara en pryl, den gör den nyblivna studenten flyttbar, en flyttbar student kan söka ett jobb och flytta hemifrån. Har studenten inte körkort, kommer hen snabbt vilja skaffa det eftersom studenten nu har en bil. Vill studenten ändå inte ha bilen kan hen sälja den och köpa ett busskort. Studenten blir med andra ord mobil oavsett vad. Att vara mobil är att vara fri. Jag vet inte hur det är med er, men jag kan inte komma på en enda vas som bidrar till frihet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar