onsdag 14 maj 2014

EU:s morsa

Det är fyra dagar kvar till EU-valet. Fyra dagar, och jag som inte ens vet vad jag ska rösta på, eller vilken fråga som är viktigast! Är det kanske miljön, försvaret, skolan, ekonomin, invandringen, jordbruket eller internationella relationer? Jag vill bestämma mig, men ärligt talat har jag har lite svårt att fokusera på dessa frågor för jag har nämligen en mycket viktigare fråga att ta ställning till tills på söndag. Frågan om vad sjutton jag ska ge min mamma i mors dagspresent?! Det måste vara någonting som är tillräckligt fint för att jag ska visa min uppskattning men inte så fint att det verkar som om jag har dåligt samvete över något.



Oväntade likheter
Att mors dag och EU-valet råkar infinna sig på samma dag är inte bara svårt eftersom jag inte vet vad jag ska uppmärksamma i min krönika det kräver också en himla massa av mig personligen, som människa. På en och samma dag spelar inte bara min roll som dotter utan också min roll som EU-medborgare en himla stor roll. Men trots att det vid första anblick inte verkar som det så finns det oväntade likheter mellan mors dag och EU-valdagen. Det ena valet är att rösta på rätt parti och det andra valet är att uppmärksamma mor på rätt sätt men de båda handlar i slutändan om att göra rätt val för att i framtiden ha större chans att få sin vilja igenom.



Vad är egentligen viktigast?
Så sitter jag då här och funderar på en fråga som jag aldrig trodde att jag skulle ställa mig själv, vad är viktigast, min mamma eller Europa?! Ja men det är väl självklart tänker ni, vad kan vara viktigare än din mamma?! Och ja så klart att min mamma är en av de viktigaste människorna i hela min värld, alla mammor spelar en himla stor roll i våra liv, det kan man inte säga emot. Men EU då?! Det är ju min chans att påverka vad som händer även utanför Sveriges gränser. Och oavsett vad man sympatiserar med för parti och frågor eller om man är för eller emot EU så är det ju faktiskt så att valet är himla viktig. Dessutom är det bara EU-val vart femte år medan mor uppmärksammas varje år (förhoppningsvis oftare än så).



Trots att jag är en förespråkare för att utnyttja sin röst i olika politiska val så måste jag ändå säga att mor är betydligt viktigare, jag menar ingen EU-politiker, riksdagsman eller samhällsmedborgare skulle bokstavligt talat ha varit någonting utan sina mammor. Jag skulle nog vilja sammanfatta det så här. EU ska man uppmärksamma med hjärnan, mor däremot ska uppmärksammas med hjärtat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar