onsdag 28 augusti 2013

Världens sexigaste ortsnamn

”Elin Larsson Stenkullen 51291 Sexdrega”
”Ursäkta, vad sa du?”
”Elin Larsson Stenkullen 51291 Sexdrega.”
”Ta det en gång till är du snäll.”
”Suck, ELIN LARSSON STENKULLEN 51291 SEXDREGA!”
”Säger du Sekstrega?”
”Nej Sexdraga, S,E,X,D,R,E,G,A!”
”Med X?”
”Ja med X!”

Jag undrar hur många gånger under min karriär som Sexdregabo som jag har fått upprepa min adress på grund av människors mycket simpla fantasi. Det är så himla roligt att ordet sex, just det SEX finns med i namnet att folk inte kan låta bli att höja på ögonbrynen. Inte blir det heller bättre av att ortsbefolkningen har gett orten diverse ekivoka smeknamn som verkligen inte passar sig att skriva ut här.

Här i Sverige har vi inte bara en ganska välutvecklad associationsförmåga vi är också begåvade med ortsnamn som är svåra att inte skratta åt. Vad sägs om Fläskholmen, Runkarp, Bögebcka, Rumpsjön, Fånby, Pissholmen, Luderbygget, Snopptorp, Fnaskberget, Mensträsk eller Ulricehamns egna bidrag Köttkulla? Jag tror och hoppas att det är fler med mig som bygger upp en hel del konstiga bilder i huvudet vid åsynen av dessa minst sagt underliga namn.

När jag gör en snabb sökning på Snopptorp på internet (japp, den sökhistoriken är inte att leka med) hittar jag en enkät som Expressen gjort, där vittnar en kvinna från orten om hur hennes dotter fick ett snäsigt svar om att sluta larva sig när hon uppgav sin adress till CSN. Kvinnan beklagar sig över att inte fler vet om att snoppa är ett verb och inte har någonting alls med det manliga könsorganet att göra.

För det är just det, bakom alla dessa knäppa svenska ortsnamn finns ofta en naturlig och icke sexuellt associerad förklaring. Namnet Köttkulla till exempel är en förvanskning av Kiotves kulle. Kiotve är ett mansnamn. Köttkulla är alltså är det en helt vanlig killes hög, och inte ett berg av rått kött som ligger och ruttnar i solen.

Samma sak gäller Sexdrega och jag brukar försöka förklara att namnet antagligen kommer sig av att sex stycken ställen för notdragning av fisk, alltså sex fiskeställen fanns i Ätran just där orten är belägen, Sexdrega alltså sex drag.

Men det brukar inte hjälpa speciellt mycket att man försöker förklara, namnet Sexdrega etsar sig fast i utbölingarnas hjärna, inte på grund av historian bakom det, utan på grund av diverse snuskiga assocationer. Men man får ju leva med det, det finns inte så mycket att göra när man råkar vara född på orten som har fått utnämningen som ett av Sveriges fulaste ortsnamn, jag brukar tänka att det inte spelar så stor roll, alla människor som en gång har hört vart jag är uppväxt kommer ihåg det, och jag är hellre ”Sexdregabon” än ingen alls.





5 kommentarer:

  1. Jag som hade helt för mig att Ingegerd, under en lektion i svenska språkets historia, sa att Sexdrega betyder "sexvägskorsning"!

    SvaraRadera
  2. Enligt vad jag sett så syftar det på sex drag vilket skulle vara sex stycken fiskeplatser i Ätran för "notfiske" dvs man drar från land eller istora nät som fångar in fisken. Jag har bott i Eskilstuna och jag reagerade på snoppar, och att damlaget i fotboll hette Triangeln, men den associationen kanske bara jag gör.

    SvaraRadera
  3. Dumma telefonstavning: Snopptorp naturligtvis...

    SvaraRadera
  4. Dumma telefonstavning: Snopptorp naturligtvis...

    SvaraRadera
  5. Enligt vad jag sett så syftar det på sex drag vilket skulle vara sex stycken fiskeplatser i Ätran för "notfiske" dvs man drar från land eller istora nät som fångar in fisken. Jag har bott i Eskilstuna och jag reagerade på snoppar, och att damlaget i fotboll hette Triangeln, men den associationen kanske bara jag gör.

    SvaraRadera