söndag 5 maj 2013

Smittad av nörden

Visst är det härligt att våren äntligen är här på riktigt? Jag älskar verkligen luften och glädjen som kommer med våren, fåglarna kvittrar och gräset börjar växa, men allra mest glad är jag över att det är ljust på kvällarna, och jag helt plötsligt har flera timmar efter skolan som kan tillbringas ute i solljus.

Jag som pluggar i Göteborg märker stora fördelar med att bo på landet vid den här tiden på året. Jag har nu tillbringat en hel vinter med att svära över dåliga vägar och isiga rutor, och nu plötsligt vill jag inte bo någon annanstans i hela världen! Här om dagen när jag kom körande från en stressig dag i storstan och äntligen såg hur träden öppnade sig och Holsljungas åkrar bredde ut sig fick jag se en syn jag aldrig tidigare beskådat. Där i solljuset befann sig två tranor och den ena av dem dansade för den andra! Det var fantastiskt vackert, dans är verkligen rätt ord för att beskriva de graciösa hopp och svängande piruetter som tranan gjorde för att uppvakta sin partner. Innan jag visste ordet av hade jag stannat till i vägkanten för att njuta av den vackra dansen och det var nästan så att jag blev tårögd över skådespelet som utspelade sig framför mig. Sånt får man minsann inte se på Korsvägen!

Min far som många gånger har fått axla rollen som ärkenörden från Sexdrega i mina krönikor ska ännu en gång bli tilldelad denna roll. Kanske får han lite upprättelse i den här krönika, vi får se hur jag gör. Men först till nörderiet! Han har på en whiteboardtavla ritat upp en världskarta. Varje gång han ser en ny vårfågel anlända till Stenkullens fågelbord ritar han en prick på kartan där han skriver fågelns namn och datumet den anlände. Sedan slår han upp i sin fågelbok (som han för övrigt inte går ett steg utan) vart ifrån fågeln har flyttat och så får även det landet en prick. Sedan tar han fram sin lilla linjal och drar ett streck mellan fågelns flyttpunkter för att på ett ungefär se hur långt den lilla krabaten har flugit. Denna karta döptes snabbt till nördkartan (av mig) och vid varje besök hos mina föräldrar tillkommer det en ny liten fågel på listan, senast var det Rostbrun Fönsterhake 31/3.

Mina hån mot den fågelintresserade mannen hade mycket väl kunnat fortsätta i all oändlighet om det inte hade varit för tranan. En enda trana förstörde hela min coola antinördfasad. Men det var så fint. Tänk, denna ståtliga fågel har färdats ända från Afrika för att lägga sina ägg i på en åker i Holsljunga. Och oftast återvänder tranan till samma häckningsplats år efter år vilket alltså innebär att det är som att återse gamla vänner när tranorna en vårdag plötsligt går där på sina långa ben på åkrarna.  

Det verkar faktiskt som om jag har blivit smittad av nörderiet. Det väl så ett genuint intresse fungerar. Om någon är verkligt intresserad och brinner för en sak då är det svårt att inte dras med i entusiasmen. Jag har visserligen inte införskaffat någon nördkarta än. Men jag har googlat trana och kollat upp hur lång resväg de har. Så jag antar att det bara är att kapitulera och erkänna att även jag nog håller på att bli en nörd!

Till sist vill ge ett tips där min egen nördighet förhoppningsvis ska smitta av sig: Svenljunga Symphonic Band ska ha vårkonsert i Sexdrega kyrka på lördag klockan 18.00. Kom gärna dit och lyssna in våren!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar