onsdag 23 januari 2013

En prioteringsfråga

Har ni tänkt på hur intressant det är att se det sista vattnet i vattenkokaren dunsta bort? Eller hur oerhört spännande det är att se på tv-shops reklamer om och om och om igen?

Det hade inte jag heller innan jag började på universitet. I samband med att jag började plugga blev jag nämligen också bekant med fenomenet hemtentor. Hemtentor är som namnet antyder tentor man gör hemifrån. I slutet på varje kurs läggs några frågor ut på nätet och sen brukar man ha ca 48 timmar på sig att leta upp den rätta litteraturen, skriva något vettigt och sen skicka in det för rättning. Det är ett ganska bra sätt om man har självdisciplin, och är bra på att disponera sin tid. Det är ett dåligt sätt om man är ofokuserad och dåligt på att planera vilket tyvärr är fallet med mig.

När jag stiger upp på morgonen en tentadag så är det alltid med inställningen att jag ska plugga utan stopp tills jag är färdig så att jag blir av med skiten. Det är då det konstiga inträffar, så fort jag sätter mig framför datorn kommer jag på att jag ju måste ha något att dricka, och är det tenta räcker det ju inte med vatten. Nej apelsinjuice ska det vara, den ska vara färskpressad och jag ska ha pressat den själv. Sen efter ca 40 min av promenad till affären inhandlade av apelsiner, pressande och drickande av juicen gör jag ett nytt försök, men det är då jag kommer på att jag verkligen borde prova den första tröjan jag köpte och se om den verkligen passar, sen när jag gjort det börjar jag bli hungrig och känner helt plötsligt för att ge mig på något lite mer komplicerat och tidsödande matlagningsprojekt.

Jag kan bli så trött på mig själv, det har till och med hänt att jag satt mig vid datorn och tio minuter senare insett att jag helt utan att noterat det nu står och dammsuger vardagsrummet. Dammsuger! Som om det skulle vara bättre!? Men det är faktiskt så att även de saker som jag i vanliga fall skjuter upp blir roliga och lätta att göra under tentaskrivandet. Det är aldrig så välstädat och nytvättat hemma hos mig som då. Jag inte bara diskar upp all disk för hand, trots att jag har diskmaskin, jag putsar hela diskbänken och torkar av alla skåpluckor också.

Jag vet att jag inte är den enda som har det så här och att detta fenomen inte bara uppdagas vid tentaskrivande utan är en biverkning av många tråkiga jobb. Men oavsett så insåg jag att det nu hade gått för långt när jag kom på min egen hjärna med att uppmana mig att bara se hur det sista vattnet i botten av vattenkokaren förångades, sen skulle tentan skrivas...kanske.

En vän till mig hade en teori om att tentaskrivning kickar igång kreativiteten och energin att det är denna som gör att alla andra projekt och tråkiga saker plötsligt känns intressanta och roliga. Men jag vet att det inte alls handlar om en energisk kreativitetskick, snarare tvärtom det handlar om lathet, och en allt för manipulativ hjärna

Mitt försvar får helt enkelt bli att jag arbetar bäst under press. Samtidigt är det fruktansvärt frustrerande att jag lyckas skriva den där förbaskade tentan på de tre sista timmarna innan deadline, samtidigt som det gnager i huvudet att hade jag bara struntat i att tvätta, läsa alla wikipedias artiklar om kaniner och framförallt fascineras av avdunstande vatten hade jag varit klar igår.

2 kommentarer:

  1. Jag känner sååå igen mig!
    och så tänker man, nästa gång, då ska jag minsann vara duktig. Eller hur xD

    SvaraRadera
  2. jaa, men nästa gång sitter man där igen och filar naglarna.. det är fruktansvärt frustrerande!:)

    SvaraRadera