onsdag 19 september 2012

Världsvanhet och sockar i sandalerna

Under min semester var jag på Irland. Ett land med ölreklam, härlig musik och väldigt trevliga människor.

Jag åkte till den lilla ön tillsammans med min familj. Jag skulle vilja påstå att vi representerade olika grader av turistighet med min pappa i toppen. Man skulle kunna beskriva hans turistgrad med en mening ; sockar i sandalerna! Han är den där mannen som går omkring med en kamera runt halsen, en karta i handen och en guidebok i ryggsäcken. Han pratar med alla som vill höra på och går på alla historiska museum som går att hitta. Min pojkvän Mattias är intresserad av historia, och visst införskaffade han redan andra dagen en keps med ett tryck av ett väldigt känt irländskt ölmärke, så turist det såg nog en riktig irländare att han var. Men inte i närheten av pappas nivå. Mamma gillar att gå så oavsett om vi var på landet eller i huvudstaden var skorna fotriktiga och byxorna i en sportig trekvartslängd. Detta var inte på något vis till en nackdel men visst syntes det att hon var turist. Jag däremot, jag var inte ett dugg turistig. Oh nej! Jag gick på museum blott för att odla mitt kulturintresse och skulle aldrig nedlåta mig till att köpa någon souvenir även om jag gärna tittade på dem.. Länge!

Den andra kvällen gick vi, familjen turist, på en pub som vi hade blivit rekommenderade eftersom det var en genuin inhemsk pub där Irländarna själv drack sin mörka öl. Puben var fantastiskt och jag kände att jag smälte in när jag stegade fram till bardisken. Medan jag väntade på min tur vände sig en medelålders man sig till mig och frågade på bred irländska; where are you from love? Jag hade inte yttrat ett ord, men i hans ögon pryddes förmodligen mitt ansikte av en tatuering där det stod skrivet "tourist ". I vanliga fall hade jag nog inte ens dristat mig till att se på en äldre man i en bar som dessutom kallade mig för love, "älskling". Men var det något jag hade lärt mig under de få dagarna jag hade varit på Irland var det som sagt att folket var trevliga, så jag tänkte att det bästa att göra var att ta reda på hur en riktig Irländare var och sedan tillbringa resten av tiden på Irland med att tillämpa mina kunskaper och bli accepterad som den världsvana person jag egentligen var.

Det jag efter lite luskande fick reda på var att irländare var trevliga, gärna pratade med främlingar och dessutom hade jag lagt märke till att de till synes coolaste irländarna klädde sig i lösa kläder i dova färger. Den näst sista dagen tillämpade jag mina efterforskningar och klädde mig i en mörk långklänning och ett trevligt leende. Ingenting kunde avslöja min svenska identitet, jag hade ju till och med fräknar! Allt gick väldigt bra fram till eftermiddagen då jag äntrade en pub. Framme vid bardisken satt en man och han var full. Kanske var det också därför han inte såg turiststämpeln i pannan på mig. Han frågade inte ens vart jag var ifrån utan började med att fråga hur läget var, jag blev smickrad och tänkte att; yes jag klarar det här, jag är världsvan! Sedan frågade mannen om jag hade varit på begravning och syftade på min noga utvalda långklänning.. Det var inte riktigt vad jag hade hoppats på och min ursäkt att det berodde på att jag var från Sverige kraschade hela min idé om att inte erkänna min identitet. Att mannen svarade att han hade varit där, i huvudstaden London gjorde inte saken bättre. Jag ursäktade mig, gick tillbaka till min familj. Tittade på Mattias keps, mammas sportbyxor och pappas sockar i sandalerna och funderade på vem jag försökte lura. De hade brett ut en karta över bordet och pratade entusiastiskt om vad som skulle bli nästa mål på resan. Då insåg jag att jag hellre är en nyfiken uppenbar turist än någon som tror att London är Sveriges huvudstad..

Min pappa är, förutom ärketurist, en väldigt kunnig person. Kanske går hans intellekt hand i hand med sockarna i sandalerna, inte vet jag, men jag vet att det inte spelar någon roll vad man har på sig så länge man vågar visa sin riktiga identitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar