onsdag 19 september 2012

Ljudet av en diskbänksrysare!

Jag längtar efter nästa gång jag har strumpor att sortera!

Tvätta, städa, diska. Jobbiga verb! Det är få ord som liksom dessa kan framkalla en kollektiv rys- eller ångestkänsla. Det är inte mycket vi människor är överens om, men dessa tre vågar jag påstå att vi alla någon gång har suckat över.

Anledningen till att dessa får oss att rygga tillbaka tror jag ligger i att det inte går att undvika. Det är något nödvändigt ont, och det står ingen och applåderar för att du har tvättat dina underkläder, diskat dina smutsiga glas eller dammsugit upp dammtussarna under soffan. Dessutom återkommer det hela tiden. Trots att det är en fantastisk känsla att ha dammsugit hela lägenheten eller diskat upp all disk räcker det i princip att man går in i köket och tar en macka för att samma procedur ska börja om igen.

Därför tror jag att många kommer bli glada när jag berättar att jag har knäckt koden för hur man gör dessa tråkiga vardagssysslor till något att längta efter och njuta av att utföra. Koden är ljudböcker! Med en spännande bok i örat kan jag göra tråksysslorna samtidigt som jag löser ett mord, tar mig ur ett trassligt kärleksproblem eller besegrar en ondskefull fiende.

Jag har alltid tyckt om att läsa, men det blir både blött och krångligt att diska med en bok i handen. När någon nu har varit så snäll och läst in den åt mig så är det bara att tacka och ta emot. Allt har blivit roligare sen jag upptäckte ljudböckernas fantastiska värld. Jag pendlar till skolan, men de långa minuterna på motorvägen kortas ner betydligt med en bra bok att lyssna på.

Jag har dessutom upptäckt löpning, något som jag innan har förkastat som världens tråkigaste sportaktivitet har helt plötsligt blivit riktigt rolig. Och är det en spännande upplösning på gång blir löprundan lätt blir längre än beräknat. En bekant i Älvsered lyssnar på ljudbok när han gräver grävmaskin, och det händer att hålen blir dubbelt så djupa när han är mördaren hack i häl eller hundraåringen är på väg ut genom fönstret.

Min far är också riktigt ljudboksbiten, och det händer faktiskt att han ger sig ut på en biltur bara för att kunna lyssna på den spännande boken som för tillfället sitter i bilens cd-spelare. Själv har jag ett knep för att förmå mig själv att diska, städa eller ge mig ut löpspåret, för trots att allt blir roligare med en ljudbok i örat finns det ett visst motstånd till att börja med en tråksyssla. Men då ser jag helt enkelt till att ha en riktigt spännande bok på gång. Den boken får jag bara lyssna på om jag gör något som jag i vanliga falla tycker är tråkigt samtidigt. Därför händer det att jag längtar efter att få hälla upp diskvatten och grabba diskborsten!
Den enda negativa sidan med att vara ett inbitet ljudboksfan är att andra har en tendens att uppleva en som något asocial. Min sambo har fler än en gång blivit smått irriterad efter att ha försökt få kontakt med mig men bara fått halvengagerade svävande svar tillbaka. Men man kan faktiskt inte bara slita ur hörluren ur örat för minsta lilla samtal när boken man lyssnar på är hur spännande som helst. Dessutom får han ta min asociala sida eftersom jag med glädje erbjuder mig ta hand om disken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar