måndag 11 juni 2012

Tänk vad en banan kan göra!


Ibland känns det som om allt är svart, att det inte finns något hopp för framtiden och att alla går in för att såra, att hela världen vill mig ont. Vid dessa tillfällen har jag en tendens att låta mitt humör gå ut över de som befinner sig i min närhet, eftersom jag är helt övertygad om att dessa personer är roten till all världens ondska.

Är jag med människor jag inte känner så väl, kan detta leda till att vänskapen inte utvecklas till något djupare än ytliga kontakter, vilket är rätt förståeligt. Jag hade inte heller velat umgås med en ilsken gaphals. Är jag däremot med folk som känner mig, vet de precis hur de ska agera – en halv banan och jag blir from som ett lamm.

Min åkomma kallas otrevlig vid blodsockerfall och är inte alls ovanlig. Det drabbar alla då och då men kan yttra sig på olika sätt -yrsel, trötthet, nedstämdhet- eller som i mitt fall, ilska! Det där med blodsockerfall är något som är lurigt, det kommer smygande när man minst anar det, och när det väl börjar yttra sig på humöret är det för sent, då är det som att allt vett är försvunnet och det enda som kan rädda upp situationen är en banan.

Det går en reklam på TV just nu som är väldigt talande för situationen. I reklamen får vi se ett killgäng som sitter i en bil, i mitten i baksätet sitter en bastant kvinna och klagar högljutt på dom andra. Tillslut räcker en av killarna över en chokladbit till kvinnan och säger åt henne att äta eftersom hon alltid blir en sån diva när han är hungrig. Hon muttrar något till svar men tar i alla fall ett bett av chokladbiten och förvandlas genast till en helt vanlig man. Om vi bortser från den något tvivelaktiga könsaspekten så förklarar den här reklamen väldigt väl vad hunger kan göra med en helt vanlig person.

Det finns ställen som gör blodsockerfall extra jobbiga, stora varuhus till exempel. Fler än jag känner nog igen sig i det klassiska Ge-Kås exemplet. Det spelar sig ofta innan Ge-Kås blev rikskänt och började satsa på caféer och restauranger. Min vän har berättat om sin moster som var på Ge-Kås men sina två barn och råkade ut just för ett blodsockerfall. Mostern insåg allvaret i situationen och konstaterade att sockerbristen kunde leda till katastrof, med borttappad bil och barn som följd. Hon fattade snabbt beslutet att öppna ett paket kakor för att stoppa blodsockerfallet, samtidigt som hon berättade för sina barn att man absolut inte får bryta förpackningar innan man har betalat för dem.

Nu har vi alltså sett att blodsockerfall kan få en att både byta kön och bli smått kriminell. Men det värsta som kan hända är nog ändå om två personer drabbas av blodsockerfall samtidigt. Det kan utbryta världskrig då!

Jag har precis läst en kurs i konflikthantering, men när jag började analysera mina egna konflikter insåg jag att alla konfliktsteg inte finns med i dessa pyramider och trappor av konflikthantering. Alla Professorer och experter verkar ha missat det första och mest grundläggande steget, testa att ge parterna varsin banan, hjälper inte det så har vi en svårlöst situation.

Slutsatsen är att en vanlig kvinna kan bli ett kriminellt monster, och en helt vanlig man en kvinna! Hemska tanke! Så vad du än gör och vart du än är, se alltid till att ha en banan lättillgängligt om du skulle råka hamna i en nödsituation.

1 kommentar:

  1. Jag känner igen mig så mycket!
    tänk vad många bananer jag behövt (och hur många som jag ätit) på grund av det här!

    SvaraRadera