måndag 4 juni 2012

Om jag bara hade haft en annan påse

Nu är vi mitt inne i dem, studenttiderna. Balbilderna har redan prytt de flesta tidningar och den här veckan har många tagit eller kommer att ta studenten. Studenten är en lyckans dag. En dag som man vill minnas länge och se tillbaka på med glädje och stolthet. Ändå är det många som inte kommer komma ihåg mycket av sin stora dag. Fylla och minnesluckor är tyvärr lika vanligt som lycka och framtidstro denna speciella dag.

Men visst är det en svår fråga det där med alkohol eller inte alkohol. Studenten som faktiskt är myndig och har rätt att dricka på krogen borde väl få fira sin stora dag med en flaska skumpa? Jag själv hade en flaska skumpa till min studentkväll. Märk väl; jag hade.

På min studentbjudning för släkten behövde jag knappast någon alkohol eftersom jag var så uppfylld av glädje att jag betedde mig som ett första klassens A-lagare och spillde ner min vita klänning och sjöng och grät. Vad är grejen med vitt på en student förresten? Det finns väl inget tillfälle som just vita kläder är så opassande som på studenten med flakåkning, jordgubbsätande och champagnesprutande? I vilket fall som helst skulle jag in till Borås på kvällen och fira med mina klasskompisar. Jag hade som sagt fått en flaska bubbel som jag hade med mig i en systembolagetpåse.

När jag hoppade ur bilen i Borås hoppade jag samtidigt rakt i famnen på två cyklande poliser. Den ena frågade mig hur gammal jag var, och jag som redan insåg att mitt bubbel aldrig skulle nå min strupe sa att min studentmössa kanske kunde ge henne någon ledning om min ålder. De bad mig visa upp min påse, och eftersom jag hade en systembolagspåse var det svårt att låtsas som att innehållet var ett par extra skor eller något annat alkoholfritt, så det var bara att snällt räcka fram påsen. Samtidigt försökte jag säga att det bara var en flaska bubbel som jag skulle dela med min klass och att jag faktiskt knappt hade druckit något innan, och att det var orättvist att de gjorde så just idag när jag tog studenten. Men mina väl utförda övertalningsförsök fungerade inte speciellt bra och den ena polisen tittade beklagande på mig och sa; ”jag är ledsen men vi måste tyvärr beslagta den här”, sedan lade hon till, ”men du kan få tillbaka påsen om du vill”. Men jag var inte speciellt sugen på att gå in på min studentfest med en tom systembolagspåse så jag sa att de kunde få behålla den eftersom jag ändå inte hade någon användning för den längre.

När jag vände mig för att tomhänt gå in till festen som bara var några meter från poliserna, sa den ena polisen i något slags väldigt underligt försök att trösta mig; ”Jag borde väl inte säga så här egentligen, men vi får hoppas att det finns någon som kan bjuda dig på något på din fest, så att du får en riktigt bra kväll ändå”. I den stunden hade jag god lust att idka våld mot tjänsteman.

Som avslutning på denna sedelärande anekdoten skulle jag självklart vilja säga att jag tyckte att polisens agerande var helt rätt, och att ni som nu tar studenten ska undvika alkoholen eftersom det faktiskt är olagligt att inneha alkohol om man är under 20 år...

...men om ni nu ändå skulle vilja ta med en flaska skumpa till festen, så lägg den för guds skull inte i en systembolagspåse!

1 kommentar:

  1. Elin då, ta en påse från frälsningsarmen nästa gång ;)

    SvaraRadera