onsdag 21 december 2011

En plågsam sommar (v.31 2011)

Semester, sommarlov, ledighet. Bara koppla av och ligga på stranden och inte stressa eller bli irriterad över någonting. Då händer det; ”Hej, hej Monica, Hej på dej Monica..., Jag känner en bot..tralalala...,Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram..., Svenne banan... Alltså varje år smyger de sig på just när man har börjat bli riktigt avkopplad. Sommarplågorna! Då snackar jag inte om myggbett, getingstick, skoskav eller solsveda. Det här är tyngre grejer än så. Låtarna som på något konstigt sätt lyckas ta sig in i varenda hus, på varenda bar och på varenda radiostation. De som ringer i öronen sommaren igenom.

Varje år kommer de i början av maj, då som en något tjatig men trallvänlig låt som får en på bra humör. Man sitter där i bilen och diggar, lyckligt ovetande om att om bara några få månader kommer bilsterion riskera att ryckas ur bilen och stampas på om plågan spelas en gång till.

År 2006 var året då Basshunter fick sin jättehitt med låten vars text var ett mysterium för många. Boten Anna spelades på varenda uteställe och radiokanal. Det var till och med så illa att när jag samma år var på semester i Grekland och steg in i en liten mataffär så strömmade det ur högtalarna ”Jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon..

Ingen kan väl ha missat årets stora plåga. Erik Amarillos låt, Om sanningen ska fram vill du ligga med mig då. En titel som i början fick oss alla att haja till en aning. Men nu verkar Eric snarare patetiskt med sitt tjatande. Det har gått flera månader, snart borde han väl inse att det faktiskt inte är någon som är speciellt sugen?

Jag hittade en lista över sommarhits, och jag insåg hur många låtar det finns som jag en gång kunde helt utantill, men som jag helt hade glömt bort. Promoes sommarplåga för några år sedan, Svenne Banan hade inte världens mest intelligenta och genomtänkta text, men alla kunde sjunga med. Frida som på bred skånska sjöng Dunka mig gul och blå fick mycket kritik för sin något kontroversiella text. Jag är ganska säker på att den uppmärksamheten gav henne ett frikort rakt in på hitlistan.

Dock verkar det som att det inte alltid är den enkla texten som gör hitten. Vi har väl alla sjungit med, eller i alla fall gjort ett försök att urskilja ord ur Haiduciis rumänska låt Dragostea din tei. Eller dansat med till Las ketchups the ketchup song. Även det en låt som inte är så lätt att sjunga med i. Vilket främst kan bero på att refrängen faktiskt är på ett låtsasspråk. Men trallvänliga är de och alla blev de mer eller mindre hatade fram på höstkanten.

Hur dessa sommarplågor kan tillåtas spelas hundra gånger om dagen i flera månader är för mig ett mysterium, men kanske är det så att alla vet att i slutet av september är strand- och barhäng inte längre så aktuellt. Och tråkigt men sant är att när det börjar mörkna och när hösten smyger sig på har alla glömt vem Eric Amarillo är, och risken är stor att det går för honom som för många andra artister som debuterar med en sommarplåga. Det blir tyst länge.

Fem i topp sommarplågor:
  • Schnappi, das kleine Krokodil - Joy Gruttmann
  • Who's da man – Elias featuring Frans
  • Axel–F - Crazy Frog
  • Macarena - Los Del Rio
  • Bailando – Paradisio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar