onsdag 13 januari 2016

En oväntad födelsedagspresent

Jag vill börja den här veckans krönika med att säga att jag hade fel och att jag vet om det!

Jag satt där en söndagskväll efter en natt av firande av min egen 25-årsdag och skrev en krönika lagom till fettisdagen. Kanske var det just på grund av att jag firat hela natten som jag fick för mig att semlan äts som fastebrytare när den ju egentligen äts som fasteinledare. Jag insåg min fadäs ungefär två timmar efter att tidningen skickats till tryck och det fanns inte så mycket mer att göra än att stå för mitt misstag.

Kul att höra från er
Samtidigt är jag inte säker på att jag är så ledsen för att det blev som det blev. Jag har nämligen aldrig fått så mycket mail och kommentarer. Speciellt alla ni medelålders och äldre män som bemödat er att skriva långa förklarande mail till mig, kul att höra från er! Ni har varit rätt frånvarande under de senaste fem åren jag har skrivit krönikor, så det känns roligt att få veta att även ni läser dem!

Nu över till det ämne min krönika den här veckan egentligen ska handla om.

58 år fel
Jag fick ett telefonsamtal på min 25-årsdag. Inget konstigt med det, men det här samtalet kom från ett nummer jag inte kände igen och i andra änden presenterade sig en dam vars röst och namn jag inte heller kände till. ”Nu undrar du varför jag ringer” sa damen i andra änden, och det hade hon såklart mycket rätt i. ”Jo du förstår jag fyllde år alldeles nyss och i samband med detta fick jag en hel hög kort, dessa lade jag upp och ned och sedan sprättade jag upp dem ett efter ett. Men så fick jag upp ett kort med årtalet 1991 på framsidan och då förstod jag att något måste blivit galet. Jag fyllde nämligen 83 år och är således född 1933 och inte 1991”. Damen hade helt rätt i att något blivit galet, kuvertet hade trots att min adress var rättskriven hamnat i fel brevlåda. I kuvertet, som för övrigt innehöll ett mycket fint kort från min farmor fanns det dessutom födelsedagspengar och damen som sprättat upp mitt kuvert blev förfärad.

För både min och farmors skull
”Min första tanke var att jag skulle tejpa ihop det och lägga det på lådan igen, men så tänkte jag att du skulle ju undra om du fick ett uppsprättat kuvert, så jag lade i ett eget kort med en förklaring och hoppades att brevbäraren skulle hinna dela ut det innan helgen, så fick jag reda på att det inte skulle hinna fram innan helgen, och då tänkte jag att jag måste ringa, både för din och din farmors skull.” Vid det här laget hade jag hunnit bli helt rörd av damens besvär för min och farmors skull. Vi lever i en tid där mycket jävligheter pågår och att då bli påmind på det här fina sättet om att det finns så ärliga människor där ute var en av de bästa födelsedagspresenterna jag kunde fått.

Tack så jättemycket!
I måndags låg det fina kortet, pengarna och ett gulligt kort från damen i min brevlåda och jag blev helt varm inombords. Det finns ingen gång som jag har känt mig så tacksam över att ha en offentlig plats att uttrycka mina känslor och åsikter på och den här veckan vill jag använda den till att rikta ett stort rungande tack till damen! Tack för din ärlighet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar