onsdag 25 november 2015

Bländande idioti

Vill du bli annonsplats i Vägverkets reklam, vill du bli så tilltryckt så du nobbas av en gam. Allt det där kan hända dig om du inte bländar av till halvljus.

Textraden är från en låttext skriven av två gubbar från bygden som är kända för sina sedelärande låtar, och just den här sätter fingret på ett problem som gör att jag ibland tänker på mina medtrafikanter som mottrafikanter. Det här med att blända av. Tänk att något så enkelt kan vara så svårt för vissa människor.

Inga medtrafikanter
Ja, vi kan alla göra misstag och så vidare, men när det kan leda till döden tycker jag att misstagen borde vara färre än de jag stöter på ute på vägarna. Det är väl en sak om personen i fråga snabbt bländar av när jag blinkar lite för att påminna, jag behöver ibland en vänlig påminnelse av mina medtrafikanter också. Det tillhör bara en trevlig ton i trafiken, men det finns några tillfällen som jag utsätts för alldeles för ofta som gör att jag högt för mig själv undrar om mina mottrafikanter har fått sina körkort i ett cornflakespaket.

Hela lagret av extraljus
Det första tillfället är när jag glömmer att blända av och den mötande bilen istället för att blinka lite påminnande väljer att sätta på sitt helljus och med flit blända mig. Detta händer allra helst när mötande bil dessutom har installerat femtielva extralampor. Då vet man att personen man möter med allra största sannolikhet önskar att de körde långtradare i Norrland och kompenserar det med att köpa upp hela Biltemas lager av extraljus och monterar på sin gamla Volvo. Dessa personer blir lyckliga av att få blända, de ser det som valuta för pengarna.

Saknar trafikvett
Det andra tillfället då jag gärna hade stannat bilen och tagit mig ett snack med mottrafikanten är när det kommer ikapp en bil och lägger sig ganska nära bakom. Detta är inte på något vis förbjudet, vägen är till för alla, men när personen i fråga inte har vett på att blända av blir jag så irriterad att jag trampar på bromsen några gånger för att markera. Det brukar dock inte hjälpa eftersom dessa personer saknar vanligt trafikvett.

Undertryckt ilska
Kanske är det samma personer som även står för den tredje upprörande situationen. Det handlar om de trafikanter som är så rädda för mörkret bakom den mötande bilen att de passar på att sätta på sitt helljus innan de har passerat den mötande bilen, det gör att jag som mötande bil tror att jag har mött en trevlig medtrafikant med vett. Tills jag blir totalbländad. Nu kanske någon tänker att ”på körskolan lärde vi oss faktiskt att man ska sätta på helljuset vid möte” och då vill jag gärna trycka på ordet vid där. Det är alltså VID mötet och inte INNAN du möte du ska sätta igång helljuset. Det som händer när helljuset slås på för tidigt är inte bara att det skapas olyckstillfällen, det skapar också irritation i trafiken. När jag inte ens kan visa mitt missnöje genom att blända tillbaka eller blinka med bromsljusen måste jag bära på så mycket undertryckt ilska att det blir synd om min sambo när jag kommer hem.

Att blända av och att sätta på helljuset i rätt tid är alltså inte bara viktigt för trafiksäkerheten, utan kan också vara ett sätt att rädda relationer!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar