måndag 10 augusti 2015

Mer än bara mjölk

Mitt Facebookflöde svämmar över. Det svämmar över av mjölk. Mjölkpriserna sänks, mjölktrenden går neråt och kvar står bönder med mjölkkor och ser sitt livsverk tyna bort och försvinna.

Sveriges största mejeri som inte längre bara är Sveriges utan också Belgiens, Luxemburgs, Danmarks, Tysklands och Storbritanniens mejeri betalar för lite för mjölken. Bönderna får inte så mycket som det krävs för att de ska gå runt. Den glada kon på mjölkpaketen har slutat le sitt goda leende och hånler nu istället mot de svenska bönderna.

Vi som bor på landet har nästan alla en släkting, granne eller vän som är bonde och många av dessa är just mjölkbönder. Vi kopplar samman svensk sommar med stora vackra fläckiga djur som ligger och idisslar i skuggan. Vi har besökt bondgårdar med skolan, fått smaka på råmjölk och låtit kalvar suga på våra fingrar. Kor är liksom vår grej. Men trenden är tydlig. De senaste åren har Sveriges import av mjölkprodukter ökat kraftigt. Mjölkbönderna i Sverige som driver sin verksamhet efter kontrollerade svenska bestämmelser betalas alltså för lite för att kunna driva sin verksamhet vidare och istället köps mjölkprodukter in från andra länder, länder som säkert har lagar och regler de också, men vilka de är och hur de efterföljs är svårt att kontrollera.

Det finns många anledningar till mjölkböndernas kris, och jag har svårt att greppa alla, men jag har insett att jag själv är en av bovarna i dramat. Jag är nämligen lättlurad. Jag är noga med att titta på om produkterna är svenska när jag köper mat, men jag går lätt i fällor. En produkt jag länge har köpt är Lindahls kvarg. Jag konstaterade att Skånemejeriers logga var tryckt i botten på produkten och utgick därför ifrån att den var svensk. Det var inte förrän efter en gedigen googling som jag insåg att Skånemejerier faktiskt bara fungerar som mellanhand, produkten och mjölken är från Tyskland. Samma sak gäller för Arlas produkter, för mig har det varit en självklarhet att Arla är svenskt, men så är inte alltid fallet. Ibland är mjölken från utlandet, ibland är det en blandning av svensk och utländsk mjölk.

Det är väldigt svårt att veta ursprunget just på grund av att företagen som säljer produkterna vill att det ska vara svårt att veta det. Men det jag kan göra är att fortsätta försöka, ta till mig av informationen som finns om vad som är svenskt och vad som inte är svenskt. För jag vill verkligen inte att svenska mjölkgårdar med kontrollerade produkter ska behöva lägga ner bara för att det är billigare så. Jag skulle kunna tänka mig betala dubbelt så mycket för mjölken om jag bara kunde vara säker på att den kom från svenska gårdar och var fri från hormonrubbande medel, antibiotika och annan giftig skit, som kommer från kor som mår bra och får idissla i skuggan i stora gröna hagar på sommaren.  Vi måste börja värdera våra svenska produkter högre både för Sveriges och vår egen skull!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar