måndag 29 juni 2015

Att våga säga ifrån

En tjej som heter Zara Larsson och är sjutton år har utsatts för kränkningar. Att Zara Larsson också råkar vara en duktig artist med många hits på sitt cv och en hel bunt med fans har egentligen ingenting med detta att göra, men det var där diskussionen startade.

Allt började när Zara anmärkte på det faktum att hon inte stod med som huvudakt på Bråvallafestivalen. Bland alla manliga artister hade den unga tjejen fallit bort, trots att hon är ett välkänt namn. Efter att hon hade höjt rösten mot denna skeva könsfördelning och också frågat sig hur det kom sig att hon inte fick den plats hon förtjänade bröt helvetet löst. Artisten Günther tyckte att han hade rätt att offentligt tala om för Zara att hon är en liten fjortisbrud utan perspektiv på livet som behöver veta sin plats

För er som inte minns Günther, så är han artisten som 2004 hade ett antal mycket smakfulla hits där han bland annat sjöng om att kvinnor skulle ta på hans könsorgan.

En svårare och viktigare diskussion
Man får tycka vad man vill om Zara Larsson, man kan avsky hennes låtar eller tycka att hennes åsikter är fel, men man kan aldrig ta ifrån henne det faktum att hon är en framgångsrik kvinna. Vi lämnar här diskussionen kring om Zara ska stå med på headlinen till Bråvalla eller inte och går in på en betydligt svårare och viktigare diskussion. Diskussionen som handlar om attityden till framgångsrika kvinnor, eller egentligen kvinnor överlag.

Andras framgång kan vara svår att ta, vi har nog alla känt oss avundsjuka och besvikna många gånger när någon annan har lyckats uppnå det vi själva ännu inte klarat av. Men det finns en lite skillnad i avundsjukan. Om en man är framgångsrik klappas han på ryggen och ses upp till. Avundsjukan finns säkert där men den visar sig inte på samma sätt. Om en kvinna däremot lyckas så kommer hon direkt få ta emot kommentarer om hur hennes framgång förmodligen beror på andra saker än hennes förmåga. Jag har fått höra att jag har fått vissa möjligheter bara på grund av mitt kön och min ålder och jag har vänner som får höra att det är deras föräldrar som de har att tacka för sin framgång när de i själva verket har kämpat hårt för att uppnå sin position, i andra fall används kvinnors utseende flitigt för att ursäkta deras karriär.

Lilla gumman-menatliteten
Att vara man är att ha en maktposition i samhället, att vara äldre man gör den positionen ännu starkare. Och därför är det förjävligt när Zara Larsson, 17 år måste försvara sig mot Günther, 47 år. Hans inställning till den unga artisten är nämligen vardagsmat. Lilla gumman-mentaliteten finns överallt, och det enda sättet att lyckas motverka den är att säga ifrån. Påpeka att jag inte har fått mitt jobb för att jag är ung och kvinna utan för att jag faktiskt gör mitt jobb jävligt bra, sätta ner foten när någon antyder att bröststorlek skulle ha betydelse för befordring och säga ifrån när äldre män bestämmer vad vi ska tycka och tänka.  Vi kan vara duktiga för att vi är just duktiga.

Jag tänker inte be om ursäkt för mig, tar ni illa upp av denna krönika är det förmodligen för att ni känner er träffade, i annat fall ska ni inte ta illa upp. Det ser inte alltid ut så här. Samhället är inte svart eller vitt.

Min intention är inte att göra någon arg, utan att synliggöra ett problem som finns i vårt samhälle och som måste ändras. För det gäller inte bara 47-åriga män och 17-åriga kvinnor. Ingen har rätt kränka någon annan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar