tisdag 24 februari 2015

Lite vanligt jävla bussvett...

Jag hör ett knäppande ljud som tränger genom musiken i mina hörlurar. Jag ser mig runt, försöker lokalisera vart ljudet kommer ifrån. På andra sidan mittgången i bussen sitter i man. Mannen har gjort det bekvämt för sig i bussen och liksom jag tagit av sig jackan och pluggat in hörlurar. Men han har tagit det ett steg längre. Knäppandet jag hör, är ljudet av hans naglar som klipps av. Långsamt och metodiskt, nagel för nagel.

Jag vill skrika och spy på samma gång. Det ligger avklippta naglar i sätet. Ett säte som jag mycket väl kan tvingas sitta i.

Livet som pendlare
Som pendlare är det viktigt att kunna slappna av i kollektivtrafiken. Vi pendlare tillbringar så pass mycket tid på bussen att vi måste kunna luta oss tillbaka och inte påverkas allt för mycket av våra medresenärer. Jag dricker kaffe på bussen, äter macka på bussen, sminkar mig på bussen, läser på bussen, ser på film på bussen, pluggar på bussen, skriver, inte på bussen, men på min dator när jag sitter på bussen. Jag till och med pratar i telefon på bussen, trots att vissa medresenärer motsätter sig det. Men det finns vissa gränser man måste hålla sig inom, nog för att det ska vara avslappnande att åka buss, men det är ett kollektivt färdmedel, inte ditt vardagsrum!

Telefonsamtal
Det är alltså ok att prata i telefon på bussen, men man får inte under några omständigheter prata högre än normal samtalston, man får inte heller prata om ämnen som sex, äckliga sår, eller barnafödande. Detta är nämligen ämnen som gör medresenärer oerhört obekväma.

Förtäring
Man får äta och dricka på bussen, men man får inte äta fisksoppa ur burk för det luktar illa och är riskfyllt, man får inte heller äta pommes frites eftersom hela bussen då luktar fritös. Helst ska man försöka undvika drycker som innehåller mer än två procent alkohol eftersom dessa kan leda till högljudda telefonsamtal om intima ämnen.

Kroppsvård
Man får till viss del bry sig om sitt utseende på bussen, sminkning går alldeles utmärkt, så länge man är stadig på handen och inte spiller mascara på grannen. Men alla produkter som luktar är strängeligen förbjudna. Som nämnt ovan är alla former av kroppsvård där man avlägsnar delar av kroppen, som att klippa naglar eller klämma finnar helt förbjudet. Att noppra ögonbrynen är att balansera på gränsen, men så länge man håller sig till ögonbrynen och inte börjar dra ut långa svarta hårstrån från näsan är det ok.

Kultur
Ska man läsa eller se på film på bussen finns det också vissa gränser man bör hålla sig inom. Alla former av litteratur och film med erotiska inslag bör undvikas, eller åtminstone döljas. Det kan vara jobbigt att till exempel sitta bredvid tant som läser fifty shades of grey medan hon stönar högt för sig själv. Ska man se på film måste man ha hörlurar, detta gäller även när man lyssnar på musik, och hörlurarna ska vara täta. Det finns faktiskt inget värre än att höra dunket från din kassa house-musik genom dina hörlurar. Det är inte coolt, bara idiotiskt, och du kommer få ångra det när du får hörapparat vid 25 års ålder.


Som ni säkert förstår talar jag av egen erfarenhet. Jag vet ju uppenbarligen hur man beter sig, men till er andra; var god medtag denna text om du är osäker på hur man faktiskt beter sig i kollektivtrafiken, det skulle göra livet som pendlare så oerhört mycket lättare! Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar