lördag 31 januari 2015

Utan heder inget tiggeri!

Debattartikel publicerad i BT 31/1 2015

Utanför mataffären i Svenljunga sitter det en man och tigger. Han har suttit där ett tag nu. Blivit något av en ofrivillig lokalkändis. Alla som bor i Svenljunga vet vem han är. Men man pratar inte om honom så ofta. Jag ger honom pengar eller mat. Inte för att jag är en oerhört god människa, men jag kan inte gå förbi honom med mina fulla kassar mot min bil för att åka hem till mitt hus utan att känna dåligt samvete. Jag får göra vad jag vill med mina pengar. Det får även de som väljer att inte ge. Och mannen som tigger. Jag tycker verkligen inte att alla måste ge, det är inte den debatten jag vill ge mig in i, men ibland hör jag berättelser om hur tiggarna blir upphämtade i fina bilar på kvällarna. Dessa berättelser har en ”råttan-i-pizzan-karaktär” det är alltid någons systers kompis eller kompis moster som har sett det. Jag vet inte om det är sant, det är inte heller en diskussion jag är intresserad av att ta. Men jag måste få berätta om mannen utanför mataffären i Svenljunga.

Det var en regnig dag, huttrande skyndade jag mig mot dörrarna till affären. Eftersom jag inte hade några pengar undrade jag om han var hungrig. Han förstod inte riktigt, men jag köpte ändå en bulle, för att kunna ge något. När jag kom ut och räckte honom bullen höll han fram en damväska. Jag förstod att han undrade om det var min. Det var det inte. Han upprepade ordet polis, och jag förstod tillslut att han hade hittat väskan och ville lämna den till polisen. Jag föreslog att vi skulle lämna in väskan i affären och vi gick in tillsammans och lämnade väskan i kassan.

Han tackade mig för hjälpen. Jag tackade honom för hans ärlighet.

Jag har tänkt mycket på den här händelsen. Mannen har så dåligt med pengar att han tvingas sitta på kalla marken ute och tigga. Ändå är han oerhört angelägen om att återlämna en väska han har hittat. Han har ingenting. Utom sin heder, och den är han uppenbarligen väldigt mån om att få behålla. Och egentligen är det så självklart, hade mannen inte haft heder hade han inte suttit och tiggt. En hederslös människa hittar andra sätt att tjäna pengar på.

Utanför mataffären i Svenljunga sitter det en man och tigger. Han är en av de mest hederliga människor jag känner till!

länk till artikeln:
http://www.bt.se/debatt/utan-heder-inget-tiggeri/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar