tisdag 9 september 2014

Kör för livet

Ett muller hördes i fjärran och ljudet av stämsång tystnade. Att lägga ett körläger på Påarps gård samtidigt som över 600 motorcyklister hade samma mål i kikaren gjorde knappast en i vanliga fall rätt disträ kör mer uppmärksam. Det var lite svårt att koncentrera sig, en kör och ett jättestort motorcykelgäng som möts i Håcksviks skogar är en högst annorlunda händelse. När motorcyklisterna med sina mörka visir och klubbmärke på ryggen i en strid ström svängde in på gårdsplanen kände åtminstone jag mig lite liten. Jag menar körsångare är till skillnad från motorcyklister sällan förknippade med coolhet och pondus, inte gjorde det saken bättre att mobilteckningen i Håcksvik är lika med obefintlig. Med tanke på motorcyklisters rykte hade mötet lika gärna kunnat sluta med utplånandet av en hel kör. Vad skulle vi kunna skydda oss med? Sjunga ihjäl dem?

Välgörande frititdsintressen
Som tur var är varken mina fördomar eller min fantasi särskilt tillförlitliga, och framförallt inte i det här fallet. De 600 personerna är nämligen raka motsatsen till gangsters, de är hjältar och förebilder. Anledningen till att de samlades var för ett mycket gott syfte. De samlade in pengar till barncancerfonden, och i slutet av dagen hade de fått ihop den imponerande summan på över 150 000 kronor.

Att på det här viset samla in pengar till välgörande ändamål genom att utöva sitt intresse har blivit väldigt populärt. Det är lätt att samla in pengar till något bra när man dessutom får ha roligt på vägen. Ett liknande initiativ finns i hundsportens värld där en hundägare startade facebook-sidan ”Apportera för livet mot Cancer”, där hon uppmanar andra hundägare att skänka pengar för varje apport deras hund levererar. När hundägarens initiativ spred sig via sociala medier dröjde det inte länge innan fonden hade lyckats tiodubbla det ursprungliga målbeloppet.

Iskall kampanj
Det finns säkert fler sådana här initiativ där idrottsklubbar, orkestrar, fiskeföreningar och andra fritidsklubbar genom att utöva sina favoritsysselsättningar samlar in pengar till välgörande ändamål. Därför tycks det mig väldigt konstigt att folk väljer att hälla hinkar med iskallt vatten över huvudet i välgörande syfte.

Ice bucket challenge är en kampanj där man samlar in pengar till forskning om hjärnsjukdomen ALS. Syftet är självklart bra, men metoden är jag något tveksam till. Kampanjen går ut på att man utmanar sina kompisar att antingen hälla en hink iskallt vatten på sig och skänka en summa pengar till hjärnforskningen eller fega ut och då som ”straff” få skänka en större summa pengar. Initiativet har verkligen spridit sig som en löpeld över världen, och på två veckor har det gått från att vara något de sysslar med i Amerika till något man sysslar med i Svenljunga, Tranemo, Gällstad, Hillared, Mårdaklev, Limmared, ja i hela Sverige faktiskt.


Min facebooksida svämmar över av filmer på människor som häller iskallt vatten över sig, och jag inser att det finns en risk att jag snart står där med en hink vatten hotfullt hängande över huvudet, och funderar på hur jag egentligen ska ställa mig till kampanjen. Att den har lyckats är det inget tvivel om, men det har snarare kommit att handla om att göra en så rolig video som möjligt än att uppmärksamma ALS. Jag väljer nog faktiskt hellre att åka motorcykel, apportera eller idrotta för välgörande ändamål. Men det klart gillar man att hälla iskallt vatten på sig så ska jag inte vara den som är den. Huvudsaken är ju trots allt att man i slutändan skänker pengar till en organisation som kan rädda liv!

2 kommentarer:

  1. Bra och tänkvärt, Elin! Tack för besöket hos er i sommar! /Lena och Jörgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för både beröm och besök, det var väldigt trevligt :-)
      Elin

      Radera