tisdag 23 september 2014

Är du en bonne?


Jag får syn på en artikel på facebook som heter ”Om bara de högutbildade kommunerna fått rösta skulle valresultatet sett ut ungefär så här”. Det första jag tänker är att det måste vara den längsta rubriken någonsin. Sen slår det mig vad det faktiskt står. Artikeln är skriven av en frilansande journalist som heter Jens. Jens har gjort ett gediget arbete med sin research, han har nämligen googlat fram vilka av Sveriges kommuner som har högst utbildningsgrad och vilka som har lägst, sedan har han googlat fram valresultaten i kommunerna och sammanställt två resultaten i två diagram.

Rädda för det främmande
Jens menar att han genom sina diagram kan bevisa att Moderaterna skulle vunnit och sossarna kommit på andra plats om bara de högskoleutbildade fick rösta medan Socialdemokraterna skulle vunnit och SD skulle blivit det näst största partiet bland de lågutbildade. Jens, den smarta frilansjournalistens egentliga poäng är alltså att lågutbildade är mer rädda för det som är främmande och annorlunda.

Det där med demokrati
Jens artikel har fått många delningar på sociala medier och folk applåderar honom för hans smarthet. En liten fråga väcks i mitt huvud, hur skulle Jens artikel bemötts om den istället hade hetat ”Om bara män fått rösta skulle valresultatet sett ut ungefär så här ” eller ”om bara personer med svenskt ursprung fått rösta skulle valresultatet sett ut ungefär så här”? Då hade nog inte Jens ansetts lika smart. Jens har nämligen missat två små saker. Den första är att vi i Sverige har någonting som kallas för demokrati. Senast jag wikipediade demokrati (ca 13 sekunder sen) stod det att demokrati minsann innebär att ALLA har rätt att rösta. Även de som inte har en akademisk utbildning. Den andra lilla saken Jens har missat att kolla upp den fulla innebörden av är ordet främlingsfientlig. Främlingsfientlighet är precis som Jens skriver samma sak som rädslan för det som är främmande. Det Jens missade är att han i samma stund som han gör två diagram av svenska folkets röster bidrar till främlingsfientligheten. Det är rätt uppenbart att Jens inte umgås med så många lågutbildade personer, då hade han nog inte kunnat med att dela upp väljarna på det här viset. Det enda jag kan se att Jens oerhört smarta artikel gör är att se ner på dem som inte tillhör hans sociala grupp och vet ni vad?! Då utövar plötsligt Jens en form av främlingsfientlighet.

Stabo eller bonne?

Jag är oerhört less på uppdelningen stad och land, akademiker och arbetare, stabo och bonne. Men jag stöter tyvärr på den överallt. Moderaternas eventuella nya ledare Anna Kinberg Batra har sagt att ”Stockholmare är smartare än lantisar” och en föreläsare på min utbildning menar på att riktigt dålig reklam ofta fungerar på de som bor på landet eftersom de inte är så insatta i verkligheten som akademiker.

Jag blir allvarligt oroad över vad som håller på att hända. Det verkar som om har en växande rasism inte bara mot andra etniska folkgrupper utan också inbördes i Sverige. Det är som om det finns ett behov av att hitta en sämre grupp att jämföra sig med. Jag tycker faktiskt att såväl frilansjournalist-Jens som moderat-Anna och min akademiker-föreläsare borde ta och tänka till en extra gång innan de öppnar munnen, för om stadsbo och akademiker är samma sak som verklighetsfrånvänd då är jag faktiskt mycket hellre en riktig bonne!

2 kommentarer: