söndag 24 februari 2013

Passa på!

Att media påverkar människor är ingen hemlighet. När jag gick på gymnasiet praktiserade jag på en lokaltidning. Det var precis innan jul och jag och mina medpraktikanter bestämde oss för att göra ett stort pepparkakstest. Dagen efter testet hade publicerats var de pepparkakor som hade fått bäst i test slutsålda i nästan alla butiker i trakten. Jag minns att jag kände mig lite som gud och att jag var glad över att det var pepparkakor och inte pistoler vi hade testat.

Här om dagen var jag och handlade mat. Det första jag fick se var att det var extrapris på vindruvor. Jag hade egentligen bara tänkt köpa mjölk, men vindruveerbjudandet var för bra för att motstå. Vi var rätt många som flockades runt den stora bingen med vindruvor, och när jag under min fortsatta rutt genom affären lite diskret kollade ner i de andra kundernas korgar och vagnar insåg jag att det inte var många som inte hade nappat på erbjudandet. Det fick mig att undra hur många som egentligen hade gått till mataffären för att köpa vindruvor. Antagligen inte alls många. Men när erbjudandet var det första som fångade våra blickar där de strategiskt stod utplacerade invid ingången fanns det liksom ingen snack om saken. Vindruvor var det som gällde!

Fortfarande på väg hem från affären tänkte jag på erbjudandet. Säg att det var 50 personer som handlade samtidigt som jag, och ca 75 procent köpte vindruvor då var det alltså ca 37 personer som gick ut ur affären med klasar i kassarna. Av dessa 37 personer hade kanske tre tänkt köpa vindruvor och de andra 34 gick liksom jag bara på ett bra erbjudande. På hela dagen kanske 500 personer handlar i butiken och om vi håller oss till ovanstående kalkyl hade då alltså 30 personer tänkt köpa vindruvor men 375 gjorde det, (jag har använt en miniräknare, men lita aldrig på en krönikörs mattekunskaper). Om det är 500 personer som handlar och jag har räknat rätt har mataffären alltså fått 335 personer att äta vindruvor trots att de inte hade en tanke på att göra det . Och då är det en butik vi pratar om. Detta erbjudande gällde över hela Sverige, i säkert en vecka. Jag vill inte ens tänka på hur många extra vindruvor som åts under den veckan!

Vi tror att media och regeringen är de som bestämmer över och påverkar oss när det i själva verket är den lokala livsmedelsaffären . Skulle man göra nedslag i familjer runt om i Kind skulle man antagligen se att kostintaget är ungefär detsamma oavsett om det är en familj i Ulricehamn, Svenljunga eller Tranemo. Mataffären vet vad de gör. De sätter inte bara extrapris, de har lockande skyltar utanför affären, skickar reklamblad med recept där huvudingrediensen bara råkar vara veckans extraprisvara hem till din brevlåda, de är överallt för att det inte ska gå att undvika alla fantastiska erbjudanden.

Men jag ska minsann inte låta mig luras nu när jag har genomskådat vilka de faktiskt är som har makt över oss, jag ska minsann bara köpa deras dyraste varor från och med nu. De som har stått och dammat på samma hylla i flera år. Ni ska få se vem som vinner i slutändan...

Om det inte är extrapris på något jag gillar, det vore ju dumt att inte passa på då!

Bäst just nu:
Avokado, bästa frukten. Helst med citron, salt och keso. Finns dessutom till extrapris just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar