fredag 26 oktober 2012

Biblioteket är räddningen!

Det finns en ekvation som inte går ihop. Ekvationen heter student plus kurslitteratur. Det kan ju vid första anblick verka som att dessa två visst borde fungera alldeles utmärkt ihop, men det finns en ekvation till inte går ihop och som har mycket med den föregående att göra. Student plus pengar. Kurslitteratur har nämligen ett stort minus, den är dyr! Och för varje kurs behövs det ny litteratur. För en kurs på 4 veckor kan kostnaden för kurslitteratur uppgå till 2000- 3000  kronor, för böcker som jag oftast knappt läser hälften av. Det är lika mycket som min hyra, och studiebidraget är på 2700 kronor. Jag vet inte riktigt hur det är tänkt att den ekvationen ska gå ihop.

Kanske ska jag bygga mig ett litet hus av alla böcker? Använda den där riktigt tjocka boken om utbildning som huvudkudde? Kanske ska jag äta de som är i pocketformat de måste ju vara mer lättsmälta, och dessutom fiberrika.

Jag är medveten om att jag låter lite onödigt gnällig nu, men jag vill bara att alla ska förstå att det där med kurslitteratur är ett svårlöst problem. Det var åtminstone det tills jag knäckte koden. Under min tredje kurs var det några böcker som tog lång tid att få från bokhandeln så jag tänkte att jag ju alltid kunde testa att ringa till Svenljunga bibliotek. Ett av de bästa besluten i mitt liv! På biblioteket hade de inte inne mina böcker men sa att de självklart kunde fixa dem och att de skulle vara hos mig om bara någon vecka. De tipsade mig också om att skicka min litteraturlista till biblioteket inför varje ny kurs.

Efter denna jackpot har jag liksom de tipsade mig om skickat en lista på böcker till biblioteket inför varje kurs, och den här terminen har jag lagt ut 100 kronor på kurslitteratur, och det bara för att jag glömde boka en bok jag behövde. Inte nog med att de fixar min litteratur gratis så är alla på biblioteket i Svenljunga väldigt trevliga och tillmötesgående. Det är aldrig några problem. Eftersom folk i allmänhet inte är superintresserade att läsa om syntaktisk formlära och sociolingvistik är det  ju inte heller så att alla böcker finns i Svenljunga eller ens i närheten. Men inte ens det vållar några större problem. Jag har haft kurslitteratur från Malmö högskola och Borås högskola, finns den ledig är den min inom några dagar.

Som ni förstår hade jag inte förstått den fulla innebörden av bibliotekets service. Och jag tror att detta inte bara gäller mig. Jag har förstått att biblioteket har hårda dagar nu, och kanske är det för att många med mig inte har förstått den kapacitet de faktiskt har. Jag skriver alltså den här krönikan, inte bara för att jag vill hylla de vardagshjältar som bibliotekarierna faktiskt är, utan också för att jag vill uppmana och tipsa allmänheten om att biblioteket är ett fantastiskt forum som bör utnyttjas.

Den senaste månadens ihärdiga regn gör livet i ett bokhus till en allt annat än angenäm vardag, men tack vare biblioteket slipper jag bo i ett hus gjort av böcker. Tack Svenljunga bibliotek för att ni ger mig tak över huvudet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar