söndag 30 september 2012

Brev till framtiden


Historielektion år 2162: Välkomna till veckans lektion! Som ni redan har förstått är historia viktigt, vi måste förstå att även vi som lever år 2162 har en koppling till de som levde för 150 år sedan. Mycket har hänt sedan 2012, men vi kan ganska enkelt följa med i utvecklingen eftersom det då faktiskt fanns något som liknar det Internet vi har idag. Våra förfäder har alltså kunnat spara sin historia till eftervärlden. Ett särskilt värdefullt exempel är det här brevet, ett brev som en 21-årig kvinna skrev år 2012 och som är dedikerat till oss framtidsmänniskor.

Förra veckans krönika var något av en historieskildring. Det var spännande att jag genom kyrk- och sockenböcker från mitten av 1800-talet kunde ta del av de liv som levdes för 150 år sedan. Men samtidigt ville jag veta mer. Det kanske tyvärr är omöjligt, men jag kan ju alltid se till att framtidens människor har chans att se in vårt liv. Här följer därför ett öppet brev till framtiden.

Hej du som läser det här! Jag heter Elin och är född 1991. Jag skriver det här brevet på min smartphone med touchskärm samtidigt som jag lyssnar på ljudbok och är ute och går. Jag vet, det är beklagligt att vi inte har kommit längre än så här med multitaskingen i den här tiden. Jag är säker på att ni har kommit på ett sätt att vara på två ställen samtidigt så att ni slipper kollidera med träd bara för att inspirationen faller på! Läget är rätt bra förutom att jag har lite ont i nacken eftersom jag är student och för jämnan kånkar runt på en massa tunga böcker. Många böcker finns nu för tiden i e-format och jag antar att det för er inte är svårt att läsa vilken lektyr som helst genom det lilla chippet i er tinning som projicerar text framför era ögon.

Idag när jag skulle köpa kaffe (en stor kopp för 15 svenska kronor, kan ni tänka er att vi fortfarande 2012 inte hade en gemensam valuta i världen) var jag tvungen att lägga till en chokladbit för att få betala med kort. Det sägs att framtiden kommer vara kontantlös, vilket är lite tråkigt, då kommer det inte finnas någon bra anledning att köpa choklad till kaffet längre.

Det finns så mycket jag är nyfiken på vad det gäller er tid. Är oljan slut? Är alla bilar förarlösa? Är alla arbetare ersatta med robotar, och vad gör ni i så fall om dagarna? Har LCHF-dieten skapat ett folk med massiva hjärt- och kärlsjukdomar? Finns ozonlagret kvar? Tycker framtidens barn om Harry Potter? Blev facebook pensionärernas forum tillslut? 

Sen vill jag reda ut en sak. Vi hade väldigt bra kameror på den här tiden, de korniga och brunaktiga foton ni har hittat kommer från Instagram. Instagram är en fluga och finns eftersom folk anser att de inte är snygga i för hög upplösning. Jag hoppas verkligen att det finns gratis fungerande wifi över allt hos er, annars blir jag uppriktigt besviken! Och om ni ska undersöka modet genom tiderna så lägg inte för stor vikt vid 90-talet, man visste inte riktigt vad man höll på med då!

Jag vill också passa på att hälsa till mina släktingar, det borde vara inne på fjärde eller femte generationen efter mig. Hoppas att mitt brev är till nytta i historieundervisningen och att min ålderdomliga svenska inte är allt för svårtydd!

Ps. Grattis till upptäckten av botemedlet mot cancer! Ds.

Med vänliga hälsningar Elin Larsson

2 kommentarer:

  1. Vilket otroligt bra brev! Coolt!
    Har tänkt så många gånger att jag ska gå in hit efter ha läst i STT. Men glömt det varje gång!

    Hej hej från en gammal nyingledare =0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      tack så mycket! vad roligt att höra:)
      hoppas allt är bra med dig!
      kram Elin

      Radera