lördag 31 mars 2012

Herregud, jag börjar bli vuxen!


Sakta så att ingen skulle märka drog jag ut säkerhetsbältet ur sin behållare, och knäppte så ljudlöst som möjligt fast mig. Sedan såg jag till att jackan skymde det som nu höll mig på plats i bussens säte. Jag skämdes. Inte för att använda bältet, att undvika att dö i en eventuell olycka känns inte jättejobbigt, nä det som kändes så otroligt jobbigt var att samtidigt som jag knäppte fast bältet utan att någon först hade uppmanat mig till att göra det valde jag att på riktigt erkänna för mig själv att jag har blivit vuxen. Det där med vuxenheten har på senaste tiden kommit smygande.

När jag åkte skridskor i vintras kände jag mig helt plötsligt helt naken utan hjälm. Jag behöver en ny vårjacka och kom på mig själv med att leta efter något som var praktiskt, bekvämt och både vind- och vattentätt. Till råga på det har jag seriöst börjat överväga att använda ryggsäck. Ryggsäck! Och ibland blir jag sugen på att ta på mig jympaskorna när jag ska gå till skolan, bara för att de är så bekväma och fotriktiga.

Min farmor gav mig krukväxter i födelsedagspresent, och jag blev på riktigt överlycklig. Inte nog med det, jag lyssnade uppmärksamt och intresserat på hennes råd om skötsel av dem. Tidigare har jag känt mig lite cool när jag har sagt att jag inte ens kan hålla en kaktus vid liv, nu vårdar jag mina gröna växter som om de vore mina barn. Kulmen nådde jag nog häromdagen när jag på allvar hade en både givande och intressant diskussion med en vän om olika porslinstyper. Jag berättade stolt om porslin-serien jag har samlat på under hela mitt liv. Samtidigt kände jag hur min ungdom sakta begick självmord i min kropp.

Jag skulle kunna fortsätta räkna upp saker i all evighet. Som att jag faktiskt väljer att sitta och titta på melodifestivalen med mina föräldrar istället för att gå ut på krogen. Jag kan till och med ta ett glas vin, bara ett, för att det är gott. Jag behöver kaffe varje dag för att fungera. Jag har skaffat ica-kort, gör storkok så att det ska räcka till matlådor, och här om dagen när jag inte hade något att göra gick jag på museum.

Det främsta tecknet på att jag nog faktiskt börjar närma mig pensionsåldern är att jag inte ens mår lite dåligt för att jag har checkat av så många punkter på vuxenlistan.

Jag har en känsla av att många av de verkligt vuxna i min omgivning inte håller med mig om att jag är så fruktansvärt vuxen, visst det yttre kanske signalerar vuxenhet men insidan säger något helt annat. Vem vet, kanske beror vuxenheten på vem man jämför sig med. Min mor är mellanstadielärare, och när jag var i 6-7 -årsåldern tyckte jag att de 12-åringar hon undervisade var otroligt vuxna. När jag senare gick i högstadiet var rollerna omvända. En gång när jag var i 16-årsåldern och skulle hälsa på mamma i skolan kom en liten flicka fram till mig och frågade ”hej, vem är du, och vem ska du hämta?” Hon trodde att jag var en förälder.

Jagskulle kunna vara elak och säga att jag jämför mig med mina föräldrar för att på så sätt känna mig riktigt ung, men då kulle jag ljuga eftersom de är några av de barnsligaste människor jag känner. Så därför tror jag att vuxenheten visserligen ligger i betraktarens ögon, men ännu en gång har jag kommit fram till att det är hur man känner sig som avgör om man är vuxen.

Nu använder jag bälte varje gång jag åker buss, och jag smyger inte med att jag gör det. För jag känner ju min egen insida, och det spelar ingen roll om jag har på mig både cykelhjälm och joggingskor. På insidan är jag i vilket fall som helst inte ett dugg vuxen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar