onsdag 21 december 2011

En ny dag med nya möjligheter! (v.48 2011)

Något av det värsta jag vet är glada människor!

Eller egentligen har jag inget emot glada människor i allmänhet. Men människor som är glada när jag inte är det kan verkligen reta gallfeber på mig.

Eller egentligen har jag inget emot människor som är glada när jag inte har humöret i topp bara de inte är det på morgonen. Det finns inget som retar mig så mycket som morgonpigga människor! Jag är så fruktansvärt morgontrött och jag vill inte veta av någon som helst glädje före klockan 10.00.

Värst av allt är att jag är uppvuxen med folk som alltid har gjort sitt yttersta för att göra min morgon till ett rent helvete. Bara det här att tilltala en människa som uppenbarligen hatar allt som inte innefattar en säng och en kudde är befängt.

Min far har en fäbless för att väcka mig med orden; "upp och hoppa Elin, en ny dag med nya möjligheter står framför oss!" Jag antar att det i mångas öron kan låta både trevligt och upplyftande. Det är det inte! För någon som inte kan tänka sig några möjligheter med dagen utom att möjligtvis vända sig om och somna om igen är det en fruktansvärd mening. Det finns egentligen bara en sak som är värre. Nämligen de personer som ska planera veckan under tiden jag äter frukost. Vem som helst borde förstå att det inte är en bra idé att diskutera veckoschemat med ett monster! Det är här min mor kommer in i bilden. Hon kan glad som en lärka komma in i köket när jag äter frukost och fråga vad jag ska göra på fredag kväll eller om jag kan följa med och handla på onsdag. Det är fruktansvärt! Att kvinnan kan med att stå där klockan sju på morgonen och vara så jäkla glad och till råga på allt försöka planera. Jag blir irriterad bara av att tänka på det.

Det här med morgonhumör delar upp mänskligheten i två läger. Jag är övertygad om att vissa av er förstår mig medan andra tycker att jag verkar vara en djupt störd person. Jag vill inte dementera det senare påståendet men samtidigt fastställa att det inte beror på mitt morgonhumör.

Det här med morgonhumör kan verkligen leda till oerhörda kommunikationssvårigheter. En person som är morgonpigg blir trött på kvällen, lagom tills den morgontrötta har fått upp andan ordentligt. Eftersom de flesta familjer träffas just på morgonen och kvällen är det då familjeplaneringen behöver skötas. Men när de morgonpigga vill planera vill de morgontrötta sova och vise versa. I min familj leder det ofta till att saker som behöver diskuteras helt enkelt aldrig tas upp. Vilket i och för sig inte har lett till något värre än att jag har varit tvungen att bli mer spontan och snabb på att fatta beslut. Men ibland skulle lite planering kännas skönt.

Jag hade fått för mig att det bara var folk i min ålder, alltså så kallade ungdomarna som hade morgontrötthetsproblem i klass med mina egna. Därför kändes det lite extra bra när jag för första gången sov över hos min pojkvän före en arbetsdag. Jag såg fram emot en morgon i mörker och tystnad. En morgon fylld av förståelse!

Därför fick jag en smärre chock när jag brutalt väcktes av en röst som glatt ropade; upp och hoppa Elin! En ny dag med nya möjligheter hägrar!

Jag ville bara dra täcket över huvudet och aldrig vakna igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar