onsdag 21 december 2011

Arbetslös men trendig (v.46 2011)

Sedan jag tog studenten har jag haft tre jobb. Tre jobb på ett och ett halvt år är inte illa pinkat om jag får säga det själv. Men jag har en vän som tar priset hon har hunnit med att både plugga och ha fyra jobb i tre olika länder dessutom. Är man i min ålder gäller det att inte vara kinkig när det kommer till arbete. Får man ett jobb ska man vara glad. Arbetslösheten är hög.

Det är väldigt spännande att prata med människor man har gått i samma klass som under högstadie- och gymnasietiden och höra vad de gör nu för tiden. Vissa har följt den yrkesdröm de hade, men de allra flesta har valt en annan väg. De började planera för sin framtid efter studenten. När man är 15 år och ska välja till gymnasiet är det få som vet vad de vill arbeta med i resten av sitt liv. Då är det tyvärr lätt att välja en gymnasielinje som är trendig.

Precis som med kläder, musik och elektronik så går det självklart trender även i gymnasievalen. Det är trendigt att plugga media men otrendigt att plugga på industriprogrammet. Inför detta årets intagning hade Tranemo gymnasieskola inte en enda sökande till industriprogrammet, och det är bekymmersamt. Helt plötsligt saknar Sveriges industrier utbildad personal. Utan personal kan de inte producera. Saknar de kapacitet att leverera till sina kunder så kommer kunderna till slut vända sig till ett annat företag. Det kan i sin tur leda till att företag måste lägga ner sin verksamhet. Alltså kan för många jobb leda till för få jobb. Det kanske låter konstigt i arbetslöshetens Sverige, men det är inte bara för få jobb som skapar arbetslöshet det handlar också om trendernas påverkan på arbetskraften.

Utbildning och arbetslöshet går hand i hand. Det vet alla, ändå blir alla som har utbildat sig till fotografer, journalister, musiker eller skådespelare självklart besvikna när de inte kan få jobb. Men överallt är det inte svårt att få ett jobb. Det är här sambandet mellan trender, utbildning och arbete kommer in. De populära utbildningarna fyller snabbt upp tjänsterna inom det arbetsområdet. Trendiga utbildningar leder till få jobb, så är det. Att under en längre tid vara arbetslös och inse att man egentligen följde en trend som ledde till arbetslöshet kan inte kännas kul.

Jag tycker absolut att man ska följa sitt hjärta. Det är lika illa att vara arbetslös som att arbeta med något man inte trivs med. Men om man inte riktigt vet vad man vill så är det ingen dålig idé att slänga ett litet öga på hur arbetsmarknaden ser ut.

Anledningen till att jag har så pass stor inblick i industriernas arbetsmarknad är att jag just nu jobbar med att svarva i metall. Ett yrke som mycket väl det ratade industriprogrammet skulle kunna leda till. Jag har ingen som helst utbildning för jobbet, vilket är synd eftersom det självklart begränsar mig i mitt arbete. Men utan att varken vara hotad eller mutad kan jag berätta att jag trivs väldigt bra. Det är ett spännande och oväntat varierat jobb. Framför allt är det ett lugnt jobb. Jag skulle tro att det beror på att maskinen arbetar i sitt tempo oavsett om man stressar eller sitter lugnt och lyssnar på radio under tiden. Det som stressar på ett industrijobb är konstigt nog bristen på arbetskraft.

Så tänk på att följa hjärtat men också använda förnuftet och framförallt inte luras av rådande trender. Jag talar av egen erfarenhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar