Att media påverkar människor är
ingen hemlighet. När jag gick på gymnasiet praktiserade jag på en
lokaltidning. Det var precis innan jul och jag och mina
medpraktikanter bestämde oss för att göra ett stort
pepparkakstest. Dagen efter testet hade publicerats var de
pepparkakor som hade fått bäst i test slutsålda i nästan alla
butiker i trakten. Jag minns att jag kände mig lite som gud och att
jag var glad över att det var pepparkakor och inte pistoler vi hade
testat.
Här om dagen var jag och handlade mat.
Det första jag fick se var att det var extrapris på vindruvor. Jag
hade egentligen bara tänkt köpa mjölk, men vindruveerbjudandet var
för bra för att motstå. Vi var rätt många som flockades runt den
stora bingen med vindruvor, och när jag under min fortsatta rutt
genom affären lite diskret kollade ner i de andra kundernas korgar
och vagnar insåg jag att det inte var många som inte hade nappat på
erbjudandet. Det fick mig att undra hur många som egentligen hade
gått till mataffären för att köpa vindruvor. Antagligen inte alls
många. Men när erbjudandet var det första som fångade våra
blickar där de strategiskt stod utplacerade invid ingången fanns
det liksom ingen snack om saken. Vindruvor var det som gällde!
Fortfarande på väg hem från affären
tänkte jag på erbjudandet. Säg att det var 50 personer som
handlade samtidigt som jag, och ca 75 procent köpte vindruvor då
var det alltså ca 37 personer som gick ut ur affären med klasar i
kassarna. Av dessa 37 personer hade kanske tre tänkt köpa vindruvor
och de andra 34 gick liksom jag bara på ett bra erbjudande. På hela
dagen kanske 500 personer handlar i butiken och om vi håller oss
till ovanstående kalkyl hade då alltså 30 personer tänkt köpa
vindruvor men 375 gjorde det, (jag har använt en miniräknare, men
lita aldrig på en krönikörs mattekunskaper). Om det är 500
personer som handlar och jag har räknat rätt har mataffären alltså
fått 335 personer att äta vindruvor trots att de inte hade en tanke
på att göra det . Och då är det en butik vi pratar om. Detta
erbjudande gällde över hela Sverige, i säkert en vecka. Jag vill
inte ens tänka på hur många extra vindruvor som åts under den
veckan!
Vi tror att media och regeringen är de
som bestämmer över och påverkar oss när det i själva verket är
den lokala livsmedelsaffären . Skulle man göra nedslag i familjer
runt om i Kind skulle man antagligen se att kostintaget är ungefär
detsamma oavsett om det är en familj i Ulricehamn, Svenljunga eller
Tranemo. Mataffären vet vad de gör. De sätter inte bara extrapris,
de har lockande skyltar utanför affären, skickar reklamblad med
recept där huvudingrediensen bara råkar vara veckans extraprisvara
hem till din brevlåda, de är överallt för att det inte ska gå
att undvika alla fantastiska erbjudanden.
Men jag ska minsann inte låta mig
luras nu när jag har genomskådat vilka de faktiskt är som har makt
över oss, jag ska minsann bara köpa deras dyraste varor från och
med nu. De som har stått och dammat på samma hylla i flera år. Ni
ska få se vem som vinner i slutändan...
Om det inte är extrapris på något
jag gillar, det vore ju dumt att inte passa på då!
Bäst just nu:
Avokado, bästa
frukten. Helst med citron, salt och keso. Finns dessutom till
extrapris just nu!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar