Känslan innan man stiger in i
klassrummet är svår att beskriva. Det är tystare än vanligt,
någon
kan skratta till men ofta lite för
högt och onaturligt. Ibland dristar sig någon till att fråga ”har
du
pluggat”, som att vetskapen att någon
annan inte har pluggat tillräckligt gör ens egna chanser att klara
sig bättre.
De senaste veckorna har jag följt en
lärare hack i häl för att få en aning om hur skolan fungerar
från ”den andra sidan” och ta reda
på hur det egentligen är att vara lärare på gymnasiet. I fredags
var det dags för prov, och jag skulle få sitta provvakt. Att sitta
och titta på när eleverna nervöst svettades över sina prov kändes
inte som en jättejobbig uppgift. När jag klev in i klassrummet
insåg jag att det var första gången någonsin som jag inte är den
övervakade utan den som övervakar. Men trots att jag nu satt på
andra sidan katedern upplevde jag än en gång den där speciella
provsituationen som på något vis verkar följa samma mönster
vilken klass eller skola det än handlar om.
Just det här provet var en
skrivuppgift och eleverna hade fem timmar på sig. Efter en timme
reste
sig den första personen, och inom
loppet av tio minuter hade säkert halva klassen försvunnit. Det var
som att de hade suttit och väntat. Rädda för att bli avslöjad som
en oduglig elev om de gick först.
Sen följde de där tysta timmarna. Att
gå in i ett klassrum som de ska vara prov i är som att gå in i en
bubbla. Inne i bubblan förstärks alla
sinnen, klasskompisarnas frenetiska skrivande dånar i öronen,
det är så att man kan känna lukten
av all inspiration som flödar till alla runt om en. För visst är
det
så att det alltid känns som att du
har minst koll av alla. Jag har upplevt det själv, och såg det när
jag vaktade provsalen. De där som bara satt och stirrade på pappret
och tittade upp ibland bara för att se sina klasskamrater fullt
upptagna med att skriva snabbt och frenetiskt. Jag såg stressen i
deras blick, och hade gärna talat om för dem att det jag såg var
att alla där inne hade samma känsla. ”Jag är den enda i hela
världen som inte vet vad jag ska skriva om.”
Det är något med provsituationen som
är lite skrattretande också. Där sitter man med 20
andra personer och delar på det lilla
syre som finns i klassrummet. Och samtidigt som hjärnan verkligen
arbetar på högvarv för att komma ihåg allting man lärt sig finns
det nog ingen gång som
hjärnan fokuserar på så få saker.
Under provet finns det inget utrymme för något annat än;
Westfaliska freden 1648.. Westfaliska freden 1640... Det krävs en
ansträngning som är nästan omänsklig.
Men samtidigt som provsituationen är
något av det värsta man kan vara med om är det på något vis
värt all ångest och ansträngning när
man svävar ut från klassrummet. I samma stund som man
lämnar klassrummet har man visserligen
glömt allt det som man har suttit och tragglat veckan innan, men det
spelar ingen roll. För känslan när hjärnan slappnar av och man
helt plötsligt kan fokusera på helt oväsentliga saker istället
för matte, historia eller svenska är värd all möda. Den känslan
kan man leva på länge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar