Det är en vacker höstkväll i början
av november. Jag och några släktingar befinner oss i Stockholm och
är på väg till Chinateatern för att se på musikal. På vägen
korsar vi Birgit Nilssons torg, och jag som tillhör
Hjärnkontorgenerationen och i hela mitt liv har fått inpräntat i
mig att ”frågar man inget får man inget veta” ställer utan att
egentligen reflektera så mycket över det frågan; ”Vem är Birgit
Nilsson?”.
Det skulle jag inte gjort.
Frågan leder nämligen till en lång
argumentation med min släkting där hon bestämt hävdar att det nog
är något fel på mig som inte vet vem denna Birgit Nilsson är.
Diskussionen sträcker sig vidare till nästa dag och innefattar
plötsligt den svenska skolans förfall och ungdomens lathet.
Jag visste verkligen inte vem Birgit
Nilsson var, och svaret (som jag tillslut får efter en hel del
ojanden över hur fruktansvärt dålig min allmänbildning är) är
ingen aha-upplevelse. Tydligen har jag aldrig tidigare behövt veta
vem denna kvinna är, för då hade jag antagligen i alla fall känt
igen namnet.
Denna incident har många gånger fått
mig att grubbla. Fråga mig vad som egentligen är allmänbildning
och framförallt vem som bestämmer vad som är det. Här är det
min släkting som bestämmer vad allmänbildning är. I hennes
uppfattning om vad man bör kunna spelar Birgit Nilsson en central
roll. Men jag kan inte låta bli att undra om en 17 åring och en 65
åring har eller ens bör ha samma kunskap. Av naturliga orsaker har
hon självklart ett mycket större förråd av kunskap än vad jag
har. Men jag tycker inte att jag är tappad bakom en vagn för att
jag ibland måste fråga om saker. Om jag fick formulera en
förklaring till allmänbildning skulle jag nog säga att det är
kunskap man behöver för att överleva. Som att flugsvamp inte ska
förtäras, bilar är hårda och människor mjuka, en glasbit är
vass, eld är varmt, och att gul snö inte ska ätas. Det är allmän
kunskap, sånt som alla vet, och de vet det för att de behöver
kunskapen för att kunna leva ett normalt liv.
Självklart skiljer kunskap sig lite
från person till person. Skilda egenskaper kräver olika kunskaper.
Bland annat är jag inte säker på att min släkting skulle veta hur
man tränsar en häst eller rengör en klarinett, men det vet jag.
Jag överlever helt klart utan kunskapen, men mitt liv som ryttare
och klarinettist skulle försvåras utan den. Min släktings vardag
berörs inte av att hon inte innehar dessa kunskaper eftersom hon
varken rider eller spelar klarinett. Triviala ting att kunna kanske,
men för mig är de viktiga.
Jag skäms inte för att jag inte
visste vem Birgit Nilsson var, det är nämligen inte en av de saker
som jag själv anser är livsviktig för mig att kunna. Dessutom
utspelade sig den här händelsen för ungefär fem år sedan och
trots att jag numera är mycket medveten om vem denna svenska
primadonna är så har jag inte fått något nobelpris, skrivit någon
roman eller ens lyckats avsluta en prenumeration utan krångel.
Kännedommen har inte hjälpt mig, den har visserligen inte stjälpt
mig heller men jag tycker fortfarande att jag har rätt att hävda
att vetskapen om vem Birgit Nilsson är faktiskt inte hör till en
90-talists allmänkunskapskvot.
Är det några saker man som ung ofta
får utstå så är det just när äldre personer talar om vad man
bör och inte bör kunna. Men jag måste säga att så länge vi kan
leva ett fullt fungerande liv så har vi nog den kunskapen som vi
behöver, allt annat är en bonus!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar