Att hamna på en karaokebar i Malmö
kan kännas ganska otippat, men att helt plötsligt finna sig själv
stående på scenen i nämnda bar det är konstigare.
Är man åtta personer som, utan att
förflytta sig allt för långt ska hitta ett ställe att slå sig
ner på en fredagskväll i Malmö får man inte var kräsen. Det
finns fler människor som har ungefär samma tanke och utrymmet
begränsas något när man dessutom är ett så stort gäng. Det är
då det kan hända att man hör tonerna av Det börjar verka
kärlek bannemig från en bar, och känner att schlagerådran
börjar bulta. Och sen utan att man knappt är medveten om det själv
sitter man där på en karaokebar i Malmö. Kanske borde
varningsklockor ringt vid åsynen av alla tomma bord och stolar, men
ni vet hur ordspråket lyder: där schlagern går in, går vettet ur.
Till en början var det inte så
farligt. Den ena schlagerdängan efter den andra betades av av
personer med sämre sångröst än Carola men bättre än Håkan
Hellström och var alltså helt klart lyssningsbara. Sen började det
bli något värre. Det händer något med människor när de får en
mikrofon i handen. Även de tystaste Svenssons får en glöd i ögonen
som väcker en djupt dold dröm om popstjärnelivet. De inser liksom
inte att det är så falskt att man vill bränna upp sina öron. Inte
nog med att folk sjöng falskt de nöjde sig inte med ett
framträdande, de gick upp igen...och igen. Vid vårt bord blev vi
vid de allt falskare framträdandena helt plötsligt mycket kunniga
musik- och sångvetare. Våra bedömningar av dessa uppenbart helt
tondöva personerna fick Idoljuryn att framstå som kramgoa
barnprogramledare. Efter ett tag händer det något med ett gäng som
sitter och dömer andra människor på en karaokebar,
övertalningsförsöken sätter igång.
Så stod jag där helt plötsligt på
en karaokescen i Malmö bredvid en kille jag känt en eftermiddag och
väntade på att textremsan till Abbas Does your mother know
skulle börja rulla på skärmen. Kanske skulle det naturliga
vara att jag insåg att jag nu var den personen som de andra skulle
bedöma och döma. Att om jag gjorde bort mig skulle jag vara den
knäppa bruden som trodde hon kunde sjunga. Men dessa aspekter fanns
inte i min värld. Det var bara jag och mikrofonen som gällde. Helt
plötsligt var jag inte Elin Larsson från Sexdrega utan Elin-
internationellt hyllad popstjärna. Publiken som nog snarare var ute
efter sittplatser och billig öl än halvdålig musik från
karaokescenen var i min värld där bara för mig, och killen bredvid
mig var helt klart stolt över att lilla han hade fått äran att stå
på samma scen som en så stor stjärna som jag.
Efter ett bejublat (av våra vänner)
och halvengagerat applåderat (från de andra gästerna) framträdande
klev jag ur min bubbla. Men när jag ser tillbaka på kvällen i
Malmö var det inget karaokehak, det var en stor arena och det var
inte knappt ett trettiotal halvengagerade öldrickare i publiken utan
60 000 skrikande fans, och jag var den största stjärnan av dem
alla.
Länge leve inlevelse och fantasi!
Länge leve karaoke!
Bästa karaokelåten: Journeys Don't
stop believing – Det spelar ingen roll hur illa den sjungs, bara
introt får publiken att jubla
Sämsta karaokelåten: Whitney Hustons
I will allways love you- Ingen kan waila som Whitney , nej inte ens
du!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar